BMW 3.0 Diesel czyli M57, M57N, M57N2 podnoszenie mocy

BMW 3.0 Diesel czyli M57, M57N, M57N2 podnoszenie mocy

Zaglądnij na naszego facebook’a:

https://www.facebook.com/BoostFactoryPL


Silniki BMW z turbodoładowanym silnikiem Diesla 3.0D są bardzo chętnie modyfikowane.

Dokładniej mi chodzi o możliwość podnoszenia mocy. Silnik sam w sobie występował w wielu wersjach mocowych: 184,  193, 197, 204, 218, 231, 235, 272, 286KM. Różni się przede wszystkim turbosprężarką, wtryskiwaczami oraz sterownikiem silnika.

Wersje M57 oraz późniejsze (M57N, M57N2), różnią się nieznacznie pojemnością silnika 2926 cm3 vs 2993 cm3.

 

 

Modyfikacje programu (chip tuning) w Boost Factory:

  • dla silnika M57 (184KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach
    • chip tuning na ok 220-225KM i 480Nm – Stage1
    • chip tuning na 230-240KM i 530Nm – Stage1+ (wymagana wymiana map sensora – mamy na miejscu) przykład 1, przykład 2
    • chip tuning na 250-255KM i 550Nm przykład 1, przykład 2, przykład 3, przykład4, przykład 5
      • wymagana turbosprężarka z E60, GT2260 na podciśnienie, nowe sprzęgło, większy intercooler, map sensor 3.15 barowy, mile widziany downpipe i przelot)
    • z moich doświadczeń wynika że dwumasy w M57 wytrzymują maksymalnie 550Nm w dłuższym użytkowaniu,
        • po przekroczeniu kilkukrotnie tego momentu do np. chwilowego 580Nm uszkodzi koło dwumasowe (uszkadza się element zabezpieczający przed przeciążeniem) – będzie się to objawiało się w identyczny sposób jak zużyte sprzęgło, zrywało na coraz niższym momencie obrotowym.
    • skrzyni GM nie testowałem ile wytrzyma, jedynie wiem że w dobrym stanie skrzynia znosi Stage1+ (z map sensorem)

 

  • dla silnika M57N (204KM, 218KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
    • chip tuning na ok 270-280KM i 600Nm przykład 1 przykład 2
    • chip tuning na 280-285KM i 640Nm (wymagany demontaż DPF i większy intercooler), przykład 1 przykład 2
    • chip tuning na 335355KM i 700-780Nm
      • wymagana turbosprężarka hybrydowa (mała hybryda), twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, nowe sprzęgło w przypadku manual, duży centralny intercooler
    • chip tuning na 365-380KM i 700-780Nm przykład 1
      • wymagana turbosprężarka hybrydowa, nowe wzmocnione sprzęgło w przypadku manual, zmiana skrzyni na 6hp28 w przypadku skrzyni automatycznej, centralny intercooler, downpipe, wtryski 216 (max 340-350KM) lub wtryski 219 (365-380KM), map sensor 4 barowy i jeszcze kilka modyfikacji

 

  • dla silnika M57N2 (231/235KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
    • chip tuning na ok 280-285KM i 640Nm przykład 1 przykład 2, przykład 3, przykład 4
    • chip tuning na 290-320KM i 650Nm (wymagany demontaż DPF i większy intercooler) przykład 1, przykład 2, przykład 3,przykład 4
    • chip tuning na 335355KM i 700-780Nm przykład 1
      • wymagana turbosprężarka hybrydowa (mała hybryda), twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, nowe sprzęgło w przypadku manual, duży centralny intercooler
    • chip tuning na 365380KM i 750-800Nm przykład 1 , przykład 2
      • wymagana turbosprężarka hybrydowa, nowe wzmocnione sprzęgło w przypadku manual, zmiana skrzyni na 6hp28 w przypadku skrzyni automatycznej, duży centralny intercooler, pompa paliwa R90, twardsze sprężyny zaworowe, zmiana dolotu na 335d i jeszcze kilka modyfikacji

 

 

  • dla silnika M57N2 (197KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
    • chip tuning na ok 255-265KM i 550Nm – Stage 1- przykład 1, przykład 2
    • chip tuning na 290-320KM i 650Nm – Stage2 – downpipe, (wymagany demontaż DPF), wtryskiwacze 216 lub 219, większy intercooler przykład 1
    • chip tuning na 335355KM i 700-780Nm przykład 1, przykład 2
      • wymagana turbosprężarka hybrydowa (mała hybryda), twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, nowe sprzęgło w przypadku manual, duży centralny intercooler, wtryskiwacze 216tki lub 219tki
    • chip tuning na 365380KM i 750-800Nm przykład 1
      • wymagana turbosprężarka hybrydowa, nowe wzmocnione sprzęgło w przypadku manual, zmiana skrzyni na 6hp28 w przypadku skrzyni automatycznej, duży centralny intercooler, pompa paliwa R90, twardsze sprężyny zaworowe, wtryskiwacze 219tki, zmiana dolotu na 335d i jeszcze kilka modyfikacji

 

 

Turbosprężarki w 3.0d:

  • Wersja 184KM, 193KM – Garrett GT2256
    • wydajność do 235KM
  • Wersja 193KM – Garrett GT2556
    • wydajność do 245KM
  • Wersja 204KM, 218KM,  Garrett GT2260
    • wydajność do 280KM
  • Wersja 197KM, 231KM, 235KM – Garrett GT2260 (z nastawnikiem elektrycznym)
    • wydajność do 300-320KM
  • Wersja 272KM – BorgWarner 2-stage (mała i duża)
    • wydajność do 360KM
  • Wersja 286KM – BorgWarner 2-stage (mała i duża)
    • wydajność do 370KM

 

Możliwości modyfikacji turbosprężarek:

  • dla M57 można wrzucić wersję z 218KM Euro3, na podciśnieniu, po małych przeróbkach pasuje do E46 184KM oraz E39 184/193KM.
    • wydajność takiej sprężarki w M57 to 280KM/620Nm
    • wymagana wymiana map-sensora na 3.15 barowy
    • wskazana modyfikacja układu paliwowego – mocniejsza pompa wstępna, czujnik paliwa 1800 bar
  • dla M57N (204, 218KM) oraz M57N2 (197, 231, 235KM) polecamy wykonanie turbosprężarki hybrydowej
    • opcja z dobrym dołem do 365KM – max moc 380KM z twardszymi sprężynami zaworowymi
    • opcja z słabym dołem a mocną górą do 400KM
    • wskazany montaż wydajniejszego intercoolera
    • wskazana modyfikacja układu dolotowego (335D/535D)
    • wymagany demontaż filtra DPF (montaż downpipe)
  • dla wersji 272 oraz 286KM można wykonać modyfikację dużej turbosprężarki, na hybrydową (w wersji 272KM należy przejść na turbiny z 286KM)
    • wydajność do 420KM
    • wymagana wymiana intercoolera
    • wymagana wymiana pompy CR na R90 (w przypadku silnika 286KM)
    • wymagany demontaż filtra DPF (montaż downpipe)

 

Wtryskiwacze w 3.0d:

  • Wersja 184KM, 193KM – cewkowe, CP1
    • wydajność do 265KM
  • Wersja 204KM, 218KM – EURO3  cewkowe „131
    • wydajność do 280KM
  • Wersja 204KM, 218KM – EURO4  cewkowe „216
    • wydajność do 345KM
  • Wersja 197KM – cewkowe „435” (takie, jak w e46 318d)
    • wydajność do 260KM
  • Wersja 231KM, 235KM, 286KM – piezoelektryczne
    • wydajność do 450KM
  • Wersja 272KM – cewkowe „219
    • wydajność do 450KM

 

 

Możliwości wymiany wtryskiwaczy:

  • dla M57 nie polecamy zmiany układu paliwowego, pompa CR jest słaba, a sterownik dosyć stary. Można to zrobić ale gra nie warta świeczki
  • dla M57N 204, 218KM Euro3 oraz 197KM (325d)
    • wymiana wtryskiwaczy na „216” do 345KM
    • wymiana wtryskiwaczy na „219” do 450KM
  • dla wersji 231, 235KM
    • wtryski są takie same jak w 286KM, czyli najwydajniejsze z możliwych
    • jeśli ktoś Wam mówi inaczej, nie drążcie tematu, szkoda Waszego czasu. Numer Boscha się różni, a wydajność w zależności od numeru to max 2-3%.

Sterowniki silnika:

  • Wersja 184KM, 193KM
    • EDC15C4
  • Wersja 204KM, 218KM,  272KM 
    • EDC16C31
  • Wersja 231KM, 235KM, 286KM
    • EDC16CP35
  • Wersja 197KM
    • EDC16C35

 

Blok silnika:

  • Wersja 184KM, 193KM
    • żeliwny
  • Wersja 204KM, 218KM,  272KM 
    • żeliwny
  • Wersja 231KM, 235KM, 286KM
    • blok aluminiowy -> wymagana okresowa wymiana rozrządu – dolne łańcuchy mają wadę fabryczną

 

 

Przykładowe realizacje:

BMW E46 330D 184KM >> 254KM 577Nm

BMW X5 E70 3.0D 235KM >> 299KM 668Nm

BMW F11 535D 299KM >> 359KM 695Nm

BMW F06 640d Gran Coupe 313KM >> 373KM 720Nm

BMW E92 335D 286KM >> 372KM 824Nm

BMW E60 535D 272KM >> 433KM 806Nm

BMW E91 335D 286KM >> 455KM 930Nm

BMW E60 530D 218KM >> 380KM 781Nm

BMW E91 325D 197KM >> 382KM 817Nm