
Zaglądnij na naszego facebook’a:
https://www.facebook.com/BoostFactoryPL
Silniki BMW z turbodoładowanym silnikiem Diesla 3.0D są bardzo chętnie modyfikowane.
Dokładniej mi chodzi o możliwość podnoszenia mocy. Silnik sam w sobie występował w wielu wersjach mocowych: 184, 193, 197, 204, 218, 231, 235, 272, 286KM. Różni się przede wszystkim turbosprężarką, wtryskiwaczami oraz sterownikiem silnika.
Wersje M57 oraz późniejsze (M57N, M57N2), różnią się nieznacznie pojemnością silnika 2926 cm3 vs 2993 cm3.
Modyfikacje programu (chip tuning) w Boost Factory:
- dla silnika M57 (184KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach
- chip tuning na ok 220-225KM i 480Nm – Stage1
- chip tuning na 230-240KM i 530Nm – Stage1+ (wymagana wymiana map sensora – mamy na miejscu) przykład 1, przykład 2
- chip tuning na 250-255KM i 550Nm przykład 1, przykład 2, przykład 3, przykład4, przykład 5
- wymagana turbosprężarka z E60, GT2260 na podciśnienie, nowe sprzęgło, większy intercooler, map sensor 3.15 barowy, mile widziany downpipe i przelot)
- z moich doświadczeń wynika że dwumasy w M57 wytrzymują maksymalnie 550Nm w dłuższym użytkowaniu,
-
- po przekroczeniu kilkukrotnie tego momentu do np. chwilowego 580Nm uszkodzi koło dwumasowe (uszkadza się element zabezpieczający przed przeciążeniem) – będzie się to objawiało się w identyczny sposób jak zużyte sprzęgło, zrywało na coraz niższym momencie obrotowym.
-
- skrzyni GM nie testowałem ile wytrzyma, jedynie wiem że w dobrym stanie skrzynia znosi Stage1+ (z map sensorem)
- dla silnika M57N (204KM, 218KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
- chip tuning na ok 270-280KM i 600Nm przykład 1 przykład 2
- chip tuning na 280-285KM i 640Nm (wymagany demontaż DPF i większy intercooler), przykład 1 przykład 2
- chip tuning na 335–355KM i 700-780Nm
- wymagana turbosprężarka hybrydowa (mała hybryda), twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, nowe sprzęgło w przypadku manual, duży centralny intercooler
- chip tuning na 365-380KM i 700-780Nm przykład 1
- wymagana turbosprężarka hybrydowa, nowe wzmocnione sprzęgło w przypadku manual, zmiana skrzyni na 6hp28 w przypadku skrzyni automatycznej, centralny intercooler, downpipe, wtryski 216 (max 340-350KM) lub wtryski 219 (365-380KM), map sensor 4 barowy i jeszcze kilka modyfikacji
- dla silnika M57N2 (231/235KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
- chip tuning na ok 280-285KM i 640Nm przykład 1 przykład 2, przykład 3, przykład 4
- chip tuning na 290-320KM i 650Nm (wymagany demontaż DPF i większy intercooler) przykład 1, przykład 2, przykład 3,przykład 4
- chip tuning na 335–355KM i 700-780Nm przykład 1
- wymagana turbosprężarka hybrydowa (mała hybryda), twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, nowe sprzęgło w przypadku manual, duży centralny intercooler
- chip tuning na 365–380KM i 750-800Nm przykład 1 , przykład 2
- wymagana turbosprężarka hybrydowa, nowe wzmocnione sprzęgło w przypadku manual, zmiana skrzyni na 6hp28 w przypadku skrzyni automatycznej, duży centralny intercooler, pompa paliwa R90, twardsze sprężyny zaworowe, zmiana dolotu na 335d i jeszcze kilka modyfikacji
- dla silnika M57N2 (197KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
- chip tuning na ok 255-265KM i 550Nm – Stage 1- przykład 1, przykład 2
- chip tuning na 290-320KM i 650Nm – Stage2 – downpipe, (wymagany demontaż DPF), wtryskiwacze 216 lub 219, większy intercooler przykład 1, przykład 2
- chip tuning na 335–355KM i 700-780Nm przykład 1, przykład 2
- wymagana turbosprężarka hybrydowa (mała hybryda), twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, nowe sprzęgło w przypadku manual, duży centralny intercooler, wtryskiwacze 216tki lub 219tki
- chip tuning na 365–380KM i 750-800Nm przykład 1
- wymagana turbosprężarka hybrydowa, nowe wzmocnione sprzęgło w przypadku manual, zmiana skrzyni na 6hp28 w przypadku skrzyni automatycznej, duży centralny intercooler, pompa paliwa R90, twardsze sprężyny zaworowe, wtryskiwacze 219tki, zmiana dolotu na 335d i jeszcze kilka modyfikacji
- dla silnika M57N (272KM) oferujemy podniesienie mocy w 2 wersjach:
- chip tuning na ok 345KM i 660Nm przykład 1, przykład 2, przykład 3,przykład 4
- chip tuning na 360-365KM i 700Nm (wymagany demontaż DPF i większy intercooler)
- dla silnika M57N2 (286KM) oferujemy podniesienie mocy w 2 wersjach:
- chip tuning na ok 345KM i 680Nm przykład 1, przykład 2, przykład 3,
- chip tuning na 360-370KM i 740Nm przykład 1, downpipe (wymagany demontaż DPF) i większy intercooler, program skrzyni XHP
- chip tuning Stage3 420KM i 850Nm przykład 1, przykład 2,
Turbosprężarki w 3.0d:
- Wersja 184KM, 193KM – Garrett GT2256
- wydajność do 235KM
- Wersja 193KM – Garrett GT2556
- wydajność do 245KM
- Wersja 204KM, 218KM, Garrett GT2260
- wydajność do 280KM
- Wersja 197KM, 231KM, 235KM – Garrett GT2260 (z nastawnikiem elektrycznym)
- wydajność do 300-320KM
- Wersja 272KM – BorgWarner 2-stage (mała i duża)
- wydajność do 360KM
- Wersja 286KM – BorgWarner 2-stage (mała i duża)
- wydajność do 370KM
Możliwości modyfikacji turbosprężarek:
- dla M57 można wrzucić wersję z 218KM Euro3, na podciśnieniu, po małych przeróbkach pasuje do E46 184KM oraz E39 184/193KM.
- wydajność takiej sprężarki w M57 to 280KM/620Nm
- wymagana wymiana map-sensora na 3.15 barowy
- wskazana modyfikacja układu paliwowego – mocniejsza pompa wstępna, czujnik paliwa 1800 bar
- dla M57N (204, 218KM) oraz M57N2 (197, 231, 235KM) polecamy wykonanie turbosprężarki hybrydowej
- opcja z dobrym dołem do 365KM – max moc 380KM z twardszymi sprężynami zaworowymi
- opcja z słabym dołem a mocną górą do 400KM
- wskazany montaż wydajniejszego intercoolera
- wskazana modyfikacja układu dolotowego (335D/535D)
- wymagany demontaż filtra DPF (montaż downpipe)
- dla wersji 272 oraz 286KM można wykonać modyfikację dużej turbosprężarki, na hybrydową (w wersji 272KM należy przejść na turbiny z 286KM)
- wydajność do 420KM
- wymagana wymiana intercoolera
- wymagana wymiana pompy CR na R90 (w przypadku silnika 286KM)
- wymagany demontaż filtra DPF (montaż downpipe)
Wtryskiwacze w 3.0d:
- Wersja 184KM, 193KM – cewkowe, CP1
- wydajność do 265KM
- Wersja 204KM, 218KM – EURO3 cewkowe „131”
- wydajność do 280KM
- Wersja 204KM, 218KM – EURO4 cewkowe „216”
- wydajność do 345KM
- Wersja 197KM – cewkowe „435” (takie, jak w e46 318d)
- wydajność do 260KM
- Wersja 231KM, 235KM, 286KM – piezoelektryczne
- wydajność do 450KM
- Wersja 272KM – cewkowe „219”
- wydajność do 450KM
Możliwości wymiany wtryskiwaczy:
- dla M57 nie polecamy zmiany układu paliwowego, pompa CR jest słaba, a sterownik dosyć stary. Można to zrobić ale gra nie warta świeczki
- dla M57N 204, 218KM Euro3 oraz 197KM (325d)
- wymiana wtryskiwaczy na „216” do 345KM
- wymiana wtryskiwaczy na „219” do 450KM
- dla wersji 231, 235KM
- wtryski są takie same jak w 286KM, czyli najwydajniejsze z możliwych
- jeśli ktoś Wam mówi inaczej, nie drążcie tematu, szkoda Waszego czasu. Numer Boscha się różni, a wydajność w zależności od numeru to max 2-3%.
Sterowniki silnika:
- Wersja 184KM, 193KM
- EDC15C4
- Wersja 204KM, 218KM, 272KM
- EDC16C31
- Wersja 231KM, 235KM, 286KM
- EDC16CP35
- Wersja 197KM
- EDC16C35
Blok silnika:
- Wersja 184KM, 193KM
- żeliwny
- Wersja 204KM, 218KM, 272KM
- żeliwny
- Wersja 231KM, 235KM, 286KM
- blok aluminiowy -> wymagana okresowa wymiana rozrządu – dolne łańcuchy mają wadę fabryczną
Przykładowe realizacje: