
Aktualnie pracujemy nad bardziej rozbudowanym artykułem, ale ze względu na jego złożoność, postanowiliśmy podzielić go na kilka sekcji. Każda sekcja będzie dotyczyć konkretnego tematu związanego z głównym tematem artykułu.
Zaglądnij na naszego facebook’a:
https://www.facebook.com/BoostFactoryPL
Silniki BMW z turbodoładowanym silnikiem Diesla 3.0D są bardzo chętnie modyfikowane.
Dokładniej mi chodzi o możliwość podnoszenia mocy. Silnik sam w sobie występował w wielu wersjach mocowych: 184, 193, 197, 204, 218, 231, 235, 272, 286KM. Różni się przede wszystkim turbosprężarką, wtryskiwaczami oraz sterownikiem silnika.
Wersje M57 oraz późniejsze (M57N, M57N2), różnią się nieznacznie pojemnością silnika 2926 cm3 vs 2993 cm3.
Silnik M57 184KM 193KM
Modyfikacje programu (chip tuning) w Boost Factory:
- dla silnika M57 (184KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach
- chip tuning na ok 220-225KM i 480Nm – Stage1
- chip tuning na 230-240KM i 530Nm – Stage1+ (wymagana wymiana map sensora – mamy na miejscu) przykład 1, przykład 2
- chip tuning na 250-255KM i 550Nm przykład 1, przykład 2, przykład 3, przykład4, przykład 5
- wymagana turbosprężarka z E60, GT2260 na podciśnienie, nowe sprzęgło, większy intercooler, map sensor 3.15 barowy, mile widziany downpipe i przelot)
- z moich doświadczeń wynika że dwumasy w M57 wytrzymują maksymalnie 550Nm w dłuższym użytkowaniu,
-
- po przekroczeniu kilkukrotnie tego momentu do np. chwilowego 580Nm uszkodzi koło dwumasowe (uszkadza się element zabezpieczający przed przeciążeniem) – będzie się to objawiało się w identyczny sposób jak zużyte sprzęgło, zrywało na coraz niższym momencie obrotowym.
-
- skrzyni GM nie testowałem ile wytrzyma, jedynie wiem że w dobrym stanie skrzynia znosi Stage1+ (z map sensorem)
Oto tabela opcji tuningu dla silnika M57 184/193KM:
Opcja tuningu | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Wymagane modyfikacje |
---|---|---|---|
Chip tuning na ok. 220-225KM – STAGE1 | 220-225 | 480 | – |
Chip tuning na 230KM – STAGE1+ | 230-235 | 500-520 | Wymiana map sensora na 3-barowy , mile widziany wydajniejszy intercooler |
Chip tuning na 240KM – STAGE1+ | 245 | 520-550 | turbosprężarka GT2556V lub GT2260V, większy intercooler, map sensor 3.15 barowy, opcjonalnie downpipe |
Wymienione ulepszenia pozwalają na zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika oraz poprawę jego responsywności. Jednakże, przed przystąpieniem do jakiejkolwiek modyfikacji silnika, należy dokładnie zastanowić się nad kosztami oraz konsekwencjami, jakie mogą wyniknąć z takich zmian. Wiele z tych ulepszeń może wymagać wymiany innych części silnika lub całego układu napędowego, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Silnik M57N 204KM 218KM
- dla silnika M57N (204KM, 218KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
- chip tuning na ok 270-280KM i 600Nm przykład 1 przykład 2
- chip tuning na 280-285KM i 640Nm (wymagany demontaż DPF i większy intercooler), przykład 1 przykład 2
- chip tuning na 335–355KM i 700-780Nm
- wymagana turbosprężarka hybrydowa (mała hybryda), twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, nowe sprzęgło w przypadku manual, duży centralny intercooler
- chip tuning na 365-380KM i 700-780Nm przykład 1
- wymagana turbosprężarka hybrydowa, nowe wzmocnione sprzęgło w przypadku manual, zmiana skrzyni na 6hp28 w przypadku skrzyni automatycznej, centralny intercooler, downpipe, wtryski 216 (max 340-350KM) lub wtryski 219 (365-380KM), map sensor 4 barowy i jeszcze kilka modyfikacji
Oto tabela opcji tuningu dla silnika M57N (204KM, 218KM):
Opcja tuningu | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Wymagane modyfikacje |
---|---|---|---|
Chip tuning na ok. 260-280KM | 260-280 | 560-620 | – |
Chip tuning na 280-285KM | 280-285 | 640 | większy intercooler |
Chip tuning na 335-355KM – STAGE 3 | 335-355 | 700-780 | Turbosprężarka hybrydowa (st2 lub st3), wtryskiwacze 216 lub 219, twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, wzmocnione sprzęgło, duży intercooler, dolot powietrza |
Chip tuning na 365-380KM – STAGE 3 | 365-380 | 700-780 | Turbosprężarka hybrydowa (st3), nowe wzmocnione sprzęgło (manual), zmiana skrzyni (automatyczna) na 6hp28, centralny intercooler, downpipe, wtryskiwacze 219, dolot powietrza, map sensor 4 barowy |
Warto zauważyć, że w przypadku ostatniej opcji tuningu (365-380KM) wymagane jest wykonanie kilku modyfikacji, takich jak wymiana turbosprężarki, wzmocnienie sprzęgła, zmiana skrzyni biegów (w przypadku skrzyni automatycznej), a także zainstalowanie downpipe’a, większego intercoolera, wtrysków 219 oraz map sensora 4 barowego.
Silnik M57N2 231KM 235KM
- dla silnika M57N2 (231/235KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
- chip tuning na ok 280-285KM i 640Nm przykład 1 przykład 2, przykład 3, przykład 4
- chip tuning na 290-320KM i 650Nm (wymagany demontaż DPF i większy intercooler) przykład 1, przykład 2, przykład 3,przykład 4
- chip tuning na 335–355KM i 700-780Nm przykład 1
- wymagana turbosprężarka hybrydowa (mała hybryda), twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, nowe sprzęgło w przypadku manual, duży centralny intercooler
- chip tuning na 365–380KM i 750-800Nm przykład 1 , przykład 2
- wymagana turbosprężarka hybrydowa, nowe wzmocnione sprzęgło w przypadku manual, zmiana skrzyni na 6hp28 w przypadku skrzyni automatycznej, duży centralny intercooler, pompa paliwa R90, twardsze sprężyny zaworowe, zmiana dolotu na 335d i jeszcze kilka modyfikacji
Dla mocy 231/235KM:
Opcja tuningu | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Wymagane modyfikacje |
---|---|---|---|
Chip tuning na ok. 285KM – STAGE1 | 285-290 | 630-660 | – |
Chip tuning na 300-315KM – STAGE2 | 300-315 | 650-700 | Demontaż DPF, większy intercooler |
Chip tuning na 335-355KM – STAGE3 | 335-355 | 700-780 | Turbosprężarka hybrydowa (st2 lub st3), twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, powiększona rura dolotowa, wzmocnione sprzęgło (manual), duży centralny intercooler |
Chip tuning na 365-385KM – Stage3 | 365-385 | 750-830 | Turbosprężarka hybrydowa (st3), nowe wzmocnione sprzęgło (manual), zmiana skrzyni (automatyczna) na 335d, duży centralny intercooler, pompa paliwa R90, twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, zmiana dolotu oraz inne modyfikacje |
Silnik M57N2 231KM 235KM
- dla silnika M57N2 (197KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
- chip tuning na ok 255-265KM i 550Nm – Stage 1- przykład 1, przykład 2
- chip tuning na 290-320KM i 650Nm – Stage2 – downpipe, (wymagany demontaż DPF), wtryskiwacze 216 lub 219, większy intercooler przykład 1, przykład 2
- chip tuning na 335–355KM i 700-780Nm przykład 1, przykład 2
- wymagana turbosprężarka hybrydowa (mała hybryda), twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, nowe sprzęgło w przypadku manual, duży centralny intercooler, wtryskiwacze 216tki lub 219tki
- chip tuning na 365–380KM i 750-800Nm przykład 1
- wymagana turbosprężarka hybrydowa, nowe wzmocnione sprzęgło w przypadku manual, zmiana skrzyni na 6hp28 w przypadku skrzyni automatycznej, duży centralny intercooler, pompa paliwa R90, twardsze sprężyny zaworowe, wtryskiwacze 219tki, zmiana dolotu na 335d i jeszcze kilka modyfikacji
Oto tabela opcji tuningu dla silnika M57N2 o mocy 197KM (325D, 525D):
Opcja tuningu | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Wymagane modyfikacje |
---|---|---|---|
Chip tuning na ok. 255-260KM – STAGE1 | 255-265 | 530-560 | – |
Chip tuning STAGE2 na 285-290KM 630-660Nm | 285-290 | 630-660 | Wtryskiwacze 216 lub wtryskiwacze 219, mile widziany wydajniejszy intercooler |
Chip tuning na 300-315KM – STAGE2 | 300-315 | 650-700 | Demontaż DPF, większy intercooler |
Chip tuning na 335-355KM – STAGE3 | 335-355 | 700-780 | Turbosprężarka hybrydowa (st2 lub st3), twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, powiększona rura dolotowa, wzmocnione sprzęgło (manual), wielki centralny intercooler |
Chip tuning na 365-385KM – Stage3 | 365-385 | 750-830 | Turbosprężarka hybrydowa (st3), nowe wzmocnione sprzęgło (manual), zmiana skrzyni (automatyczna) na 335d, wielki centralny intercooler, pompa paliwa R90, twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, zmiana dolotu oraz inne modyfikacje |
Silnik M57N 272KM
- dla silnika M57N (272KM) oferujemy podniesienie mocy w 2 wersjach:
- chip tuning na ok 345KM i 660Nm przykład 1, przykład 2, przykład 3,przykład 4
- chip tuning na 360-365KM i 700Nm (wymagany demontaż DPF i większy intercooler)
Opcja tuningu | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Wymagane modyfikacje |
---|---|---|---|
Chip tuning na 345KM | 345 | 660 | – |
Chip tuning na 360-365KM | 360-365 | 700 | Demontaż DPF, większy intercooler |
Chip tuning na 375KM | 375 | 750 | Wielki intercooler, mocny program stage2, wzmocniony konwerter oraz skrzynia biegów |
Chip tuning na ok. 385KM | 385 | 780 | Wielki intercooler, mocny program stage2, wzmocniony konwerter oraz skrzynia biegów, turbosprężarki z 286KM. |
Silnik M57N2 286KM
- dla silnika M57N2 (286KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
- chip tuning Stage1 na ok 345KM i 680Nm przykład 1, przykład 2, przykład 3,
- chip tuning Stage2 na 360-370KM i 740Nm przykład 1, downpipe (wymagany demontaż DPF) i większy intercooler, program skrzyni XHP
- chip tuning Stage3 420KM i 850Nm przykład 1, przykład 2,
Oto tabela opcji tuningu dla silnika M57N2 (286KM):
Opcja tuningu | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Wymagane modyfikacje |
---|---|---|---|
Chip tuning na 345KM | 345 | 680 | – |
Chip tuning na 360KM | 360 | 730 | Wydajniejszy intercooler |
Chip tuning na 360-370KM | 360-370 | 740 | Demontaż DPF, większy intercooler, downpipe, program skrzyni XHP |
Chip tuning na 385KM | 385 | 750-800 | Downpipe, wielki intercooler, R90 fuel pump, program skrzyni XHP |
Chip tuning na 420KM | 400-420 | 850-930 | Wymagana turbosprężarka hybrydowa, downpipe, wielki intercooler, R90 fuel pump, program skrzyni XHP |
Turbosprężarki w 3.0d:
- Wersja 184KM, 193KM – Garrett GT2256
- wydajność do 235KM
- Wersja 193KM – Garrett GT2556
- wydajność do 245KM
- Wersja 204KM, 218KM, Garrett GT2260 (3 śruby)
- wydajność do 285KM
- Wersja 197KM, 231KM, 235KM – Garrett GT2260 Vband(z nastawnikiem elektrycznym)
- wydajność do 315KM
- Wersja 272KM – BorgWarner 2-stage R2S KP39 high-pressure + K26 low-pressure turbocharger
- wydajność do 375KM
- Wersja 286KM – BorgWarner 2-stage R2S KP39 high-pressure + K26 low-pressure turbocharger
- wydajność do 385KM
Kategoria | Opis | Co można ulepszyć |
---|---|---|
Turbosprężarki | Są to elementy układu doładowania, które zwiększają ilość powietrza dostarczanego do silnika. Modyfikacje turbosprężarek pozwalają na zwiększenie mocy i momentu silnika. | Można zastąpić oryginalną turbosprężarkę bardziej wydajną np. montując turbosprężarkę z innego modelu BMW lub wykonać modyfikacje na turbosprężarkę hybrydową |
Wtryskiwacze | Wtryskiwacze odpowiedzialne są za podanie odpowiedniej ilości paliwa do silnika. Wymiana wtryskiwaczy pozwala na zwiększenie wydajności i mocy silnika. | Można wymienić oryginalne wtryskiwacze na bardziej wydajne z mocniejszej wersji silnikowej |
Filtr DPF (demontaż) | Filtr cząstek stałych (DPF) służy do oczyszczania spalin z sadzy i innych zanieczyszczeń. Demontaż filtra pozwala na zwiększenie wydajności i mocy silnika, ale zmniejsza ekologiczność pojazdu. | Można zdemontować filtr DPF i zainstalować downpipe zamiast filtra, co pozwoli na swobodniejszy przepływ spalin i zwiększenie wydajności silnika. |
Tuning BMW M57 3.0d w kategoriach: turbosprężarki, wtryskiwacze oraz demontaż filtra DPF pozwala na zwiększenie mocy i momentu silnika. Wymiana oryginalnych elementów na wydajniejsze pozwala na osiągnięcie większych osiągów pojazdu. Jednak należy pamiętać, że demontaż filtra DPF zmniejsza ekologiczność pojazdu i może nie być dozwolony w niektórych krajach ze względu na normy emisji spalin.
Możliwości modyfikacji turbosprężarek:
- dla M57 można wrzucić wersję z 218KM Euro3, na podciśnieniu, po małych przeróbkach pasuje do E46 184KM oraz E39 184/193KM.
- wydajność takiej sprężarki w M57 to 280KM/620Nm
- wymagana wymiana map-sensora na 3.15 barowy
- wskazana modyfikacja układu paliwowego – mocniejsza pompa wstępna, czujnik paliwa 1800 bar
- dla M57 184KM jeszcze lepszą opcją będzie
- montaż turbiny GT2556V (z wersji 193KM e39 i e38)
- dla M57 184KM jeszcze lepszą opcją będzie
- montaż turbiny GT2556V (z wersji 193KM e39 i e38)
- wymiana map-sensora na 3.15 barowy
- w ten sposób można uzyskać bardzo dobrą reakcję na gaz, oraz można wykorzystać turbinę na maxa. do uzyskania 245KM
- dla M57N (204, 218KM) oraz M57N2 (197, 231, 235KM) polecamy wykonanie turbosprężarki hybrydowej
- opcja1 – turbosprężarka hybrydowa st2, koło CNC (+3mm),
- zalecane
- zmiana rury dolotowej na większą średnicę
- zmiana sprężyn zaworowych na twardsze
- opcja2 – turbosprężarka hybrydowa st3, koło CNC (+5mm)
- zalecane
- zmiana rury dolotowej na większą średnicę
- zmiana sprężyn zaworowych na twardsze
- wskazany montaż wydajniejszego intercoolera
- 550x350x76 dla mocy powyżej 400KM
- 550x160x160 dla mocy do 350KM
- dedykowany uniwersalny do mocy 350KM
- wskazana modyfikacja układu dolotowego
- oryginalny dolot z modeli 335D/535D
- rura ssąca custom Dolot M57N M57N2 do BMW E46 E90 E60
- wymagany demontaż filtra DPF (montaż downpipe)
- obniżenie cisnienia wstecznego
- opcja1 – turbosprężarka hybrydowa st2, koło CNC (+3mm),
Wymiana powyższych elementów na wydajniejsze lub mocniejsze może przyczynić się do zwiększenia mocy silnika, co pozytywnie wpływa na spalanie oraz osiągi silnika. Wymiana intercoolera i układu dolotowego umożliwia zwiększenie ilości powietrza, co jest kluczowe dla uzyskania większej mocy w silniku.
- dla wersji 272 oraz 286KM można wykonać modyfikację dużej turbosprężarki, na hybrydową (w wersji 272KM należy przejść na turbiny z 286KM)
- wydajność do 420KM
- wymagana wymiana intercoolera
- wymagana wymiana pompy CR na R90 (w przypadku silnika 286KM)
- wymagany demontaż filtra DPF (montaż downpipe)
Wtryskiwacze są jednym z kluczowych elementów układu paliwowego w silnikach, w tym także w silnikach BMW M57. Odpowiednio dobrane wtryskiwacze pozwalają na uzyskanie większej mocy i lepszych osiągów silnika. W przypadku silnika M57, producent oferował różne wersje wtryskiwaczy, które różniły się zarówno konstrukcją, jak i wydajnością.
W wersjach 184/193KM silnik wyposażony był w cewkowe wtryskiwacze CP1, które umożliwiały osiągnięcie wydajności do 248/265KM. W wersjach 204 i 218 KM zgodnych z normą EURO3 zastosowano cewkowe wtryskiwacze “131”, które pozwalały na uzyskanie wydajności do 285-300KM. W wersjach EURO4 zastosowano cewkowe wtryskiwacze “216”, które umożliwiają osiągnięcie wydajności do 350KM. Wersja 197KM wykorzystywała cewkowe wtryskiwacze “435”, takie same jak w modelu E46 318d, które umożliwiają uzyskanie wydajności do 260KM. W wersjach 231, 235 i 286KM zastosowano wtryskiwacze piezoelektryczne, które pozwalają na osiągnięcie wydajności do 450KM. Wersja 272KM wykorzystywała cewkowe wtryskiwacze “219”, umożliwiające uzyskanie wydajności do 450KM.
Dla wersji M57, zaleca się ostrożność przy zmianie układu paliwowego, ponieważ pompa Common Rail jest słaba, a sterownik dość stary.
Kształt denka tłoka oraz kąt rozpylania różni się, co po wymianie na inny model, moze spowodować zwiększony hałas pracy silnika, zużycie paliwa oraz emisje.
Mimo to, w niektórych przypadkach zmiana wtryskiwaczy może być korzystna. Dla wersji M57N 204 i 218KM Euro3 oraz 197 KM (325d) zaleca się wymianę wtryskiwaczy na “216”, umożliwiające uzyskanie wydajności do 350KM lub na “219”, umożliwiające uzyskanie wydajności do 450KM. Dla wersji 231 i 235KM zaleca się pozostawienie fabrycznych wtryskiwaczy, które są takie same jak w 286KM, czyli najwydajniejsze z możliwych.
Wtryskiwacze w 3.0d:
- Wersja 184KM, 193KM – cewkowe, CP1
- wydajność do 265KM
- Wersja 204KM, 218KM – EURO3 cewkowe “131”
- wydajność do 280KM
- Wersja 204KM, 218KM – EURO4 cewkowe “216”
- wydajność do 345KM
- Wersja 197KM – cewkowe “435” (takie, jak w e46 318d)
- wydajność do 260KM
- Wersja 231KM, 235KM, 286KM – piezoelektryczne
- wydajność do 450KM
- Wersja 272KM – cewkowe “219”
- wydajność do 450KM
Możliwości wymiany wtryskiwaczy:
- dla M57 nie polecamy zmiany układu paliwowego, pompa CR jest słaba, a sterownik dosyć stary. Można to zrobić ale gra nie warta świeczki
- dla M57N 204, 218KM Euro3 oraz 197KM (325d)
- wymiana wtryskiwaczy na “216” do 345KM
- wymiana wtryskiwaczy na “219” do 450KM
- dla wersji 231, 235KM
- wtryski są takie same jak w 286KM, czyli najwydajniejsze z możliwych
- jeśli ktoś Wam mówi inaczej, nie drążcie tematu, szkoda Waszego czasu. Numer Boscha się różni, a wydajność w zależności od numeru to max 2-3%.
Map sensory
Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze dolotowym, czyli tzw. czujnik MAP (ang. manifold absolute pressure sensor), to kluczowy element w działaniu wielu nowoczesnych silników, w tym silnika diesla BMW M57. Czujnik MAP mierzy ciśnienie w kolektorze dolotowym, co umożliwia jednostce sterującej silnikiem (ECU) obliczenie właściwej ilości paliwa do wtrysku do silnika.
W przypadku sterowników BMW, Fabrycznie sterownik silnika bazuje na przepływomierzu (MAF)
Natomiast jest możliwa programowa modyfikacja usunięcia przepływomierza i jednocześnie obliczenie masy powietrza na podstawie odczytu czujnika MAP.
To umożliwia zastąpienie sygnału wejściowego do Smoke limiterów (map zadymienia) wartością z map sensora *co umożliwia bardzo dokładne strojenie pod AFR
Silnik BMW M57 był produkowany w różnych mocach, od 184 KM do potężnych 381 KM w modelu M550d. Różne poziomy mocy osiągnięto dzięki zastosowaniu różnych turbosprężarek, wtryskiwaczy i systemów zarządzania silnikiem, wymagających różnych czujników MAP.
Dla wersji silnika M57 o mocy 184 i 193 KM, czujnik MAP miał zakres 245 kPa, czyli 2,45 bara. Pozostawia to furtkę do ulepszenia czujnika na taki z innej wersji. Obligatoryjnie należy zaprogramować taki czujnik w programie ECU. W innym wypadku grozi to uszkodzeniem silnika oraz turbosprężarki.
Dla wersji Euro3 o mocy 204 i 218 KM, czujnik MAP miał zakres 3,3 bara, czyli 3300 mbar. Ten czujnik montowany jest z tyłu, od ściany grodziowej.
Dla wersji Euro4 silnika M57, w tym dla wersji o mocach 204, 218, 197, 231, 235, 272 i 286 KM, czujnik MAP miał zakres 4,4bara, czyli 4400 mbar. Był on montowany od góry kolektora.
Wreszcie, w modelu M550d z silnikiem M57 zastosowano czujnik MAP o zakresie 5,5 bara, z maksymalnym zakresem 5 500 mbar.
Podsumowując, czujnik MAP to kluczowy element w działaniu silnika diesla BMW M57, a różne poziomy mocy wymagają różnych czujników z różnymi zakresami. Ważne jest, aby upewnić się, że w silniku zamontowano odpowiedni czujnik MAP, aby zapewnić właściwą wydajność i efektywność.
Wersja silnika | Zakres czujnika (kPa) | Numer czujnika | Zakres ciśnienia (bar) | Maksymalne ciśnienie (mbar) |
---|---|---|---|---|
184KM, 193KM | 245 | 2246977 | 2,45 | 2450 |
204KM, 218KM (Euro3) | 300 | 7787142 | 3,3 | 3300 |
204KM, 218KM, 197KM, 231KM, 235KM, 272KM, 286KM (Euro4) | 400 | 7792260 | 4,4 | 4400 |
381KM M550d | 500 | 13628514488 | 5,5 | 5500 |
Czujniki doładowania (MAP sensor):
- Wersja 184KM, 193KM – 245kPa – 2246977 – 2,45 barowy (max 2450mbar)
- Wersja 204KM, 218KM – Euro3 – 7787142 – 3 barowy (max 3300mbar)
- Wersja 204KM, 218KM, 197KM, 231KM, 235KM, 272KM, 286KM – Euro4 – 7792260 – 4 barowy (max 4400mbar)
- Wersja 381KM M550d – 13628514488 – 5 barowy (max 5500mbar)
Czujniki ciśnienia paliwa na listwie common rail (rail sensor)
W dzisiejszych czasach coraz więcej samochodów jest wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W przypadku silników wysokoprężnych często stosowanym rozwiązaniem jest tzw. listwa common rail, która odpowiada za dostarczanie paliwa do poszczególnych wtryskiwaczy. Aby kontrolować ciśnienie paliwa w tej listwie, stosuje się specjalne czujniki ciśnienia, zwane rail sensorami.
W zależności od silnika i konstrukcji listwy common rail, stosowane są różne czujniki ciśnienia paliwa.
Czujniki ciśnienia paliwa na listwie common rail (rail sensor):
13537812345 – 1500 bar
13537787167 – 1800 bar
13538508156 (m550d) – 2700bar
Warto pamiętać, że poprawne działanie czujników ciśnienia paliwa jest niezwykle ważne dla bezpieczeństwa i właściwej pracy silnika.
Awaria czujnika lub jego błędna kalibracja w programie ECU może skutkować zmniejszeniem lub zwiększeniem ciśnienia paliwa, co w konsekwencji może prowadzić do uszkodzeń innych elementów układu paliwowego oraz samego silnika.
Podsumowując, czujniki ciśnienia paliwa na listwie common rail to ważny element układu paliwowego, który umożliwia kontrolowanie ciśnienia paliwa i zapewnia właściwą pracę silnika. Dlatego też, w przypadku jakiejkolwiek awarii lub wymiany elementów układu paliwowego, należy zwrócić szczególną uwagę na ich poprawną pracę.
Kategoria | Opis |
---|---|
Modyfikacja programu | Zmiana oprogramowania sterownika silnika w celu uzyskania większej mocy i momentu obrotowego. Jest to jedna z najpopularniejszych i najprostszych modyfikacji. |
Twardsze sprzęgło | Wymiana sprzęgła na twardsze w celu zapewnienia większej wytrzymałości przy zwiększonej mocy i momentu obrotowym. |
Wymiana skrzyni biegów | Opcjonalna wymiana skrzyni biegów na mocniejszą, z mocniejszej wersji, bardziej wytrzymałą w celu przystosowania jej do zwiększonej mocy i momentu obrotowego. |
Wskazówka: Modyfikacja programu (chip tuning) jest najprostszą do zastosowania i najczęściej wykorzystywaną modyfikacją do zwiększenia mocy i momentu obrotowego. Wymiana sprzęgła na twardsze lub wzmocnienie skrzyni biegów są zalecane przy większych mocach, aby zapewnić wytrzymałość i niezawodność.
Sterowniki silnika:
- Wersja 184KM, 193KM
- EDC15C4
- Wersja 204KM, 218KM, 272KM
- EDC16C31
- Wersja 231KM, 235KM, 286KM
- EDC16CP35
- Wersja 197KM
- EDC16C35
Blok silnika:
- Wersja 184KM, 193KM
- żeliwny
- Wersja 204KM, 218KM, 272KM
- żeliwny
- Wersja 231KM, 235KM, 286KM
- blok aluminiowy -> wymagana okresowa wymiana rozrządu – dolne łańcuchy mają wadę fabryczną
Wałki rozrządu oraz zawory ssące
Wersja 184KM, 193KM – średnica zaworów ssących i wydechowych taka sama
Wersja 204KM, 218KM – średnica zaworów ssących i wydechowych taka sama
Wersja 204KM, 218KM, 272KM euro4 – wałki stalowe, średnica zaworów ssących i wydechowych taka sama
Wersja 197KM, 231KM, 235KM, 286KM – średnica zaworów ssących i wydechowych inna, ssące są większe
Modyfikacje dolotu dla uzyskania 350+KM
Przykładowe realizacje: