Dla wielu właścicieli samochodów marki BMW z silnikiem M57N2 (286KM), zwiększenie mocy silnika jest marzeniem. Jednakże, w przeciwieństwie do niektórych silników, podniesienie mocy tego silnika wymaga przeprowadzenia szeregu modyfikacji. Dzięki temu jednak, można uzyskać bardzo znaczący przyrost mocy, co może być atrakcyjne dla osób ceniących sobie dynamikę i sportową jazdę.
Wersja | Pojemność | Moc | Moment obrotowy | Średnica cylindrów (mm) | Skok tłoka (mm) | Stopień sprężania | Turbosprężarka | Skrzynia biegów | Pompa paliwa | Wtryskiwacze |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
M57N 272KM | 2993 cm3 | 200 kW (272 KM) @ 4400 obr./min | 560 Nm @ 2000 obr./min | 84 mm | 90 mm | 16,5:1 | BorgWarner KP39 high-pressure/K26 low-pressure | 6HP26Z | R90 | 0445110219 |
M57N2 286KM | 2993 cm3 | 210 kW (286 KM) @ 4400 obr./min | 580 Nm @ 1750-2250 obr./min | 84 mm | 90 mm | 17,0:1 | LCI BorgWarner KP39 high-pressure/K26 low-pressure | 6HP26Z | R70 | Piezo |
Podsumowując, wersje silnika M57TUD30 o mocy 272 KM i 286 KM, używane w BMW 535d, różnią się między sobą kilkoma istotnymi elementami. Są to między innymi wtryskiwacze, skrzynia biegów, pompa R90, materiał bloku silnika, turbosprężarki, sterownik silnika oraz listwa paliwowa. Te różnice wpływają na osiągi oraz charakterystykę silnika i są ważne dla osób zainteresowanych tunowaniem.
W ofercie tuningu dla silnika M57N2 (286KM) można znaleźć kilka opcji, które pozwalają na znaczne zwiększenie mocy silnika. Przed podjęciem decyzji o tuningu warto zastanowić się, na jakim poziomie mocy chce się pozostać i jakie modyfikacje trzeba przeprowadzić.
Podniesienie mocy do poziomu 345KM wymaga jedynie chip tuningu, bez dodatkowych modyfikacji. Z kolei, osiągnięcie mocy na poziomie 360KM wymaga zainstalowania wydajniejszego intercoolera. Dla osiągnięcia mocy na poziomie 360-370KM, dodatkowo konieczny jest demontaż DPF, zainstalowanie większego intercoolera, downpipe oraz program skrzyni XHP.
Dla osób, które chcą jeszcze większej mocy, dostępne są opcje podniesienia mocy do poziomu 385KM lub 420KM. Osiągnięcie tych poziomów mocy wymaga jednak bardziej zaawansowanych modyfikacji, takich jak zainstalowanie turbosprężarki hybrydowej, zwiększenie rozmiaru intercoolera, wymiana pompy paliwa na R90 oraz zastosowanie programu skrzyni XHP.
Poniżej prezentujemy tabelę opcji tuningu dla silnika M57N2 (286KM):
Opcja tuningu | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Wymagane modyfikacje |
---|---|---|---|
Chip tuning na 345KM | 345 | 680 | – |
Chip tuning na 360KM | 360 | 730 | Wydajniejszy intercooler |
Chip tuning na 360-370KM | 360-370 | 740 | Demontaż DPF, większy intercooler, downpipe, program skrzyni XHP |
Chip tuning na 385KM | 385 | 750-800 | Downpipe, wielki intercooler, R90 fuel pump, program skrzyni XHP |
Chip tuning na 420KM | 400-420 | 850-930 | Wymagana turbosprężarka hybrydowa, downpipe, wielki intercooler, R90 fuel pump, program skrzyni XHP |
Wykresy po stage1/2:
wykresy po stage3: