Audi VW Seat Skoda 1.8T – opcje podnoszenia mocy

Audi VW Seat Skoda 1.8T – opcje podnoszenia mocy

Silniki z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.8T są bardzo chętnie modyfikowane.

Dokładniej chodzi mi o możliwość podnoszenia mocy. Silnik sam w sobie występował w wielu wersjach mocowych: 150,  163, 180, 190, 210, 225KM. Ma taką samą pojemność. Różni się przede wszystkim turbosprężarką, wtryskiwaczami oraz sterownikiem silnika.

Turbosprężarki w 1.8T: (z grubsza, ponieważ w latach modelowych mogą się różnić):

  • Wersja 150KM, 163KM, 180KM – K03
  • Wersja 190KM – K03S
  • Wersja 210KM, 225KM – K04
  • Późniejsze wersje 150KM oraz 180KM (ARX, ARY, AWP, AWV, BBU, BFB, BJX, BVP)K03S + 320cc

 

Wtryskiwacze w 1.8T (z grubsza, ponieważ w latach modelowych mogą się różnić):

  • Wersja 150KM, 163KM, 180KM – 280cc
  • Wersja 190KM – 320cc
  • Wersja 210KM, 225KM – 380cc

 

Teraz po krótce wydajność powyższych podzespołów:

  • Turbosprężarka K03 – 185KM
  • Turbosprężarka K03S – 225KM
  • Turbosprężarka K04 – 260KM

 

  • Wtryskiwacze 280cc- 190KM
  • Wtryskiwacze 320cc– 225KM
  • Wtryskiwacze 380cc– 265KM

 

Tutaj uwaga, jeśli macie instalację gazową, wasze wtryskiwacze muszą posiadać zwiększony zapas regulacyjny (najlepiej co najmniej 15%), tak więc montując wtryskiwacze zgodnie z zestawieniem poniżej, podaję ich wydajność z uwzględnieniem LPG:

  • Wtryskiwacze 280cc –180KM
  • Wtryskiwacze 320cc – 220KM
  • Wtryskiwacze 380cc – 250KM
  • Wtryskiwacze 440cc – 290KM
  • Wtryskiwacze 525cc –350KM

 

Teraz przejdziemy do sterowników silnika:

tutaj wyróżnię silnik AEB jako najstarszy z 1.8T – przepustnica klasyczna, na linkę:

  • 5 wtyczkowy, raczej już ciężko znaleźć kogoś kto będzie chciał go tuningować
  • 2 wtyczkowy, m3.8.2 – z przylutowaną pamięcią 27C1024, programatory są drogie a sterownik ciężki w dokładnej regulacji
    • tutaj istnieje opcja montażu sterownika z AGU m3.8.3, który świetnie pasuje i można go bezproblemowo przypisać do samochodu, dodatkowo, można go programować po kablu OBD

sterowniki m3.8.3 

  • występują, gdy jest zamontowana klasyczna przepustnica, na linkę
  • możliwe do programowania bez większych przeszkód, ale dokładna regulacja jest ograniczona ze względu na to że sterownik nie posiada wielu kanałów diagnostycznych, które są bardzo przydatne w strojeniu

sterowniki ME7.5 – elektryczna przepustnica

  • wąskie pasmo (czyli brak sondy szerokopasmowej) – nie ma problemów przy tuningu do mocy ok 230KM (w tym zakresie strojenie jest relatywnie bardzo bezpieczne)
  • szerokie pasmo (obsługa 1 sondy szerokopasmowej) – najlepsza opcja, występująca w nowszych 1.8T jak również w wersjach z najwyższą mocą, często również występuje z czujnikiem temperatury spalin EGT

 

EnglishPolish