
Silniki z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1.8T są bardzo chętnie modyfikowane.
Dokładniej chodzi mi o możliwość podnoszenia mocy. Silnik sam w sobie występował w wielu wersjach mocowych: 150, 163, 180, 190, 210, 225KM. Ma taką samą pojemność. Różni się przede wszystkim turbosprężarką, wtryskiwaczami oraz sterownikiem silnika.
Turbosprężarki w 1.8T: (z grubsza, ponieważ w latach modelowych mogą się różnić):
- Wersja 150KM, 163KM, 180KM – K03
- Wersja 190KM – K03S
- Wersja 210KM, 225KM – K04
- Późniejsze wersje 150KM oraz 180KM (ARX, ARY, AWP, AWV, BBU, BFB, BJX, BVP) – K03S + 320cc
Wtryskiwacze w 1.8T (z grubsza, ponieważ w latach modelowych mogą się różnić):
- Wersja 150KM, 163KM, 180KM – 280cc
- Wersja 190KM – 320cc
- Wersja 210KM, 225KM – 380cc
Teraz po krótce wydajność powyższych podzespołów:
- Turbosprężarka K03 – 185KM
- Turbosprężarka K03S – 225KM
- Turbosprężarka K04 – 260KM
- Wtryskiwacze 280cc- 190KM
- Wtryskiwacze 320cc– 225KM
- Wtryskiwacze 380cc– 265KM
Tutaj uwaga, jeśli macie instalację gazową, wasze wtryskiwacze muszą posiadać zwiększony zapas regulacyjny (najlepiej co najmniej 15%), tak więc montując wtryskiwacze zgodnie z zestawieniem poniżej, podaję ich wydajność z uwzględnieniem LPG:
- Wtryskiwacze 280cc –180KM
- Wtryskiwacze 320cc – 220KM
- Wtryskiwacze 380cc – 250KM
- Wtryskiwacze 440cc – 290KM
- Wtryskiwacze 525cc –350KM
Teraz przejdziemy do sterowników silnika:
tutaj wyróżnię silnik AEB jako najstarszy z 1.8T – przepustnica klasyczna, na linkę:
- 5 wtyczkowy, raczej już ciężko znaleźć kogoś kto będzie chciał go tuningować
- 2 wtyczkowy, m3.8.2 – z przylutowaną pamięcią 27C1024, programatory są drogie a sterownik ciężki w dokładnej regulacji
- tutaj istnieje opcja montażu sterownika z AGU m3.8.3, który świetnie pasuje i można go bezproblemowo przypisać do samochodu, dodatkowo, można go programować po kablu OBD
sterowniki m3.8.3
- występują, gdy jest zamontowana klasyczna przepustnica, na linkę
- możliwe do programowania bez większych przeszkód, ale dokładna regulacja jest ograniczona ze względu na to że sterownik nie posiada wielu kanałów diagnostycznych, które są bardzo przydatne w strojeniu
sterowniki ME7.5 – elektryczna przepustnica
- wąskie pasmo (czyli brak sondy szerokopasmowej) – nie ma problemów przy tuningu do mocy ok 230KM (w tym zakresie strojenie jest relatywnie bardzo bezpieczne)
- szerokie pasmo (obsługa 1 sondy szerokopasmowej) – najlepsza opcja, występująca w nowszych 1.8T jak również w wersjach z najwyższą mocą, często również występuje z czujnikiem temperatury spalin EGT