
W celu dokładnego zbadania tematu, postanowiłem nabyć model Audi A4 z roku 2017, wyposażony w skrzynię biegów Stronic. Chciałem poznać strategię działania tej skrzyni biegów, aby móc dostarczyć naszym klientom doskonałe oprogramowanie sterownika skrzyni biegów. Wybrałem ten konkretny model, ponieważ wielu użytkowników korzysta z tej wersji silnikowej, co pozwoli nam udoskonalić oprogramowanie do sterowania skrzynią biegów..
Podczas testów na oprogramowaniu fabrycznym przejechałem dystans 2500 km i poniżej przedstawiam moje wrażenia z jazdy z wykorzystaniem skrzyni Stronic.
Skrzynia fabrycznie jest imponująca. Posiada krótkie przełożenia biegów 1, 2, 3, 4, co pozwala na dynamiczne przyspieszenie do 70 km/h. Jednak po przejściu na biegi 5, 6 i 7 skrzynia traci dynamikę. Siódmy bieg jest tak długi, że wydaje się niepraktyczny. Natomiast na trasach prezentuje się rewelacyjnie.
Mam kilka uwag dotyczących mankamentów:
- Skrzynia czasami opóźnia reakcję, zwłaszcza na skrzyżowaniach. Po naciśnięciu gazu nie ma reakcji przez ponad 1 sekundę.
- Zmiany biegów w trybie Sport są bardzo szybkie, jednak standardowo zbyt długo utrzymuje się wysokie obroty, co ogranicza odczucie jazdy. W codziennej jeździe zazwyczaj przechodzę na tryb D, bo wydaje się bardziej komfortowy.
- Skrzynia wchodzi na biegi 6 i 7 przy obrotach 1100-1200, utrzymując prędkość. To oszczędne, ale zarazem tuż przed pojawieniem się turbosprężarki, która zazwyczaj budzi się od 1250-1300 obr./min.
- Odczuwalne są redukcje momentu obrotowego przy zmianie biegów 4, 5, 6, 7.
Następnie przyszedł czas na modyfikację oprogramowania w sterowniku skrzyni biegów DL382
W pierwszym etapie wykonałem Stage1 dla skrzyni, czyli:
- Podniesienie limitów momentów obrotowych, jakie TCU pozwoli dopuścić sterownikowi silnika (ECU).
- Zmiana szybkości zmiany biegów, redukcja z 200ms do 120ms
Moje odczucia po Stage1 TCU są następujące:
- Pozwala poprawnie wykonać kalibrację sterownika silnika, na rzeczywiste momenty obrotowe. Dzięki temu będzie można w pełni zachipować samochód.
- Zmiany biegów są wyczuwalnie szybsze, jednak w D (drive) nadal powiedziałbym że jest skrzynia nadal spowolniała.
Następnie testowałem kolejne kalibracje skrzyni, udało mi się:
- Usunąć lag’a w skrzyni (deklarowane przez wielu użytkowników jako wada modelu i cecha pracy tej skrzyni)
- Jeszcze przyspieszyć zmiany biegów.
Ten etap oceniam jako strzał w 10tkę. Skrzynia stała się znacznie bardziej przyjazna dla użytkownika, w trybie drive (D) nie traci boosta podczas zmiany biegów, i nie jest odczuwalna redukcja momentu obrotowego przy zmianie biegu. Jeśli chodzi o lag’a, to nie jest taka łatwa sprawa do przetestowania, ponieważ nie występuje on zbyt często. Jednak po kilku jazdach testowych mogę stwierdzić, że poprawa reakcji na skrzyżowaniach jest wyraźna.
Ostatnim etapem jest dostosowanie punktów zmiany biegów. Długotrwałe testy pozwoliły mi dopasować parametry zmian biegów w taki sposób, aby zwiększyć jej żywotność, dynamikę i oszczędność jazdy. Celem jest podniesienie obrotów zmian biegów w trybie D, , dzięki czemu samochód będzie utrzymywał takie obroty, które pozwolą turbosprężarce na szybkie wstawanie bez redukcji, czyli ok 1400 rpm w wersji 150KM i 1550 rpm dla wersji 190KM
A w trybie sport chcę aby skrzynia nie kręciła się tak wysoko. W tak szybkim automacie, to ona ma kopać niutem (przyp. ma ciągnąć z niższych obrotów, a nie za peakiem momentu obrotowego), pokazywać do czego jest zdolna współczesna elektronika – ma wybierać najlepsze zakresy na pełnym bucie. Po co kręcić tego diesla do 4500 rpm?
Testy i finalne dopracowanie artykułu dla tego modelu już wkrótce.
Tak więc jeśli jesteś zainteresowany wykonaniem podobnej operacji w swoim samochodzie – zapraszamy.
Wykonujemy chip tuning DSG Stronic DQ200, DQ250, DQ381, DL382, DL501.
Proszę nie pytać czy wykonamy tuning skrzyni biegów innego samochodu. Nie posiadamy programatorów ani dokumentacji technicznej do skrzyń typu AISIN, GM czy inne.
Modyfikujemy również oprogramowania skrzyni biegów w markach VAG oraz BMW 6HP i 8HP.