Saab 93SS z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 2.0 jest bardzo rozwojowy.
Dokładniej chodzi mi o możliwość podnoszenia mocy. Silnik sam w sobie w wersjach 150, 175, 210KM generalnie jest taki sam. Ma taką samą pojemność. Jedynie różni się turbosprężarką oraz wtryskiwaczami.
(tutaj dla wtajemniczonych: B207R 210KM ma trochę inne wałki rozrządu, jednak jest to kosmetyczna zmiana)
Turbosprężarki w B207E/L/R:
- Wersja 150KM – Garrett GT20
- Wersja 175KM – Garrett GT20
- Wersja 210KM – Mitsubishi TD04-14T
Polifty (od 2007R)
- Wersja 150KM – Mitsubishi TD04-11T
- Wersja 175KM – Mitsubishi TD04-11T
Wtryskiwacze paliwa w B207E/L/R:
- Wersja 150KM – niebieskie 280cc
- Wersja 175KM – niebieskie 280cc
- Wersja 210KM – zielone 360cc
Polifty (od 2007R)
- Wersja 150KM – szare 360cc
- Wersja 175KM – szare 360cc
- Wersja 210KM – szare 360cc
Numery wtryskiwaczy
- Saab niebieskie 12790825 12801655 / Siemens / 280cc
- Saab zielone 12790827 / Siemens / 360cc
- Saab szare 55559397 / Denso / 360cc
Teraz po krótce wydajność powyższych podzespołów:
- Turbosprężarka Garrett GT2052S – 225KM
- Turbosprężarka TD04L-11TK3 – 235KM
- Turbosprężarka TD04L-14T – 255KM
- Wtryskiwacze niebieskie- 195KM
- Wtryskiwacze zielone – 260KM
- Wtryskiwacze szare – 260KM
W turbinach Garrett GT20, znajduje się wadliwy zawór DV. Rzadziej w Mitsubishi (błąd P0033). Można zakładać oryginalny zestaw naprawczy lub zamiennik tłoczkowy z ProPerfekt. Przy montażu zamiennika konieczna zmiana diagnostyki w sofcie, żeby nie wyrzucało błędu. Poniżej przedstawiamy sprawdzone zestawy naprawcze do zaworu DV:
Zestaw naprawczy zaworu DV Garrett 55558271
Zawór DV Mitsu TD04 55558627
Zawór sterowania doładowaniem (turbo control valve, zaworek regulacji ciśnienia turbiny, vagowo N75)
12787706 / zamiennie Pierburg 7.28311.04.0
Zawór sterowania DV (zaworem upustowym dump valve, blow off),
55354158 / zamiennie Pierburg 7.00326.02.0, 7.00326.03.0
Wymiary sportowego FMIC, polecany do mocy 250-320KM
rdzeń: 550x230x65mm
Całkowite: 700x230x65mm wlot/wylot 63mm
Numery katalizatorów B207:
12757507 – 2005r
55565590 – XWD lift / biopower
12785060 – 2003r
12757248 – od 2006 r
Różnią się flansze dolne. Inna w autach ze zbiornikiem 61l, inna w autach ze zbiornikiem 58l. Trzeba zwracać uwagę przy zakupie downpipe
MAF (przepływomierz) ori 12788131
Cewki
Saab B207, tylko oryginalne Mitsubishi 12787707. Zamienniki częstso nie działają poprawnie, mogą wyrzucać błąd P1312 lub nawet potrafią się zapalić pod maską
Numery ECU Trionic 8
55353231,
55352688,
55561881,
55569738,
55352571,
55565020, WSZYSTKIE PASUJĄ ZAMIENNIE
55567225 (XWD, różni się hardware. Nie pasuje zamiennie z innymi numerami)
Dodatkowe Komponenty i Specyfikacje
Komponent | Specyfikacja | Uwagi |
---|---|---|
Wydajność Turbosprężarki | Garrett GT2052S – 225KM, TD04L-11TK3 – 235KM, TD04L-14T – 255KM | – |
Zawór DV (Garrett GT20) | Wadliwy, zestaw naprawczy: 55558271 | Wymagane przeprogramowanie komputera przy częściach tuningowych |
Zawór DV (Mitsubishi TD04) | Rzadszy problem, zestaw naprawczy: 55558627 | – |
Zawór Sterowania Turbiną | 12787706 / Alternatywa: Pierburg 7.28311.04.0 | – |
Zawór Sterowania (Dump Valve) | 55354158 / Alternatywa: Pierburg 7.00326.02.0, 7.00326.03.0 | – |
Wymiary Sportowego FMIC | Rdzeń: 550x230x65mm, Całkowite: 700x230x65mm, Wlot/Wylot 63mm | Polecany do mocy 250-320KM |
Katalizatory (B207) | Różne modele z różnymi dolnymi flanszami | Zwrócić uwagę na kompatybilność z rozmiarem zbiornika |
Przepływomierz (MAF) | Oryginalny: 12788131 | – |
Cewki Zapłonowe | Zalecane tylko oryginalne Mitsubishi 12787707 | Zamienniki mogą powodować problemy |
Numery ECU Trionic 8 | 55353231, 55352688, 55561881, 55569738, 55352571, 55565020 | Wersja XWD (55567225) nie jest zamienna |
Powyższa tabela zapewnia uporządkowany przegląd różnych komponentów Saab 93SS, wraz ze szczegółami dotyczącymi turbosprężarek, wtryskiwaczy paliwa i innych elementów.
Tak więc z tego co można wyczytać powyżej:
- wersje 150KM i 175KM różnią się jedynie oprogramowaniem
- w wersji przedliftowej można podciągnąć moc do 200KM przykład 1, lub zmieniając wtryski na wydajniejsze – 225KM przykład 1,
- w wersji poliftowej do 235KM przykład 1, przykład 2
- wersje 210KM tylko czekają na zmianę programu i są gotowe na 255KM przykład 1, przykład 2, przykład 3, przykład 4
Jeśli chodzi o wyższe moce, rekomenduję montaż:
- wtryskiwaczy 630cc o wydajności co najmniej 400KM przykład 1, przykład 2
- turbosprężarki hybrydowej na bazie TD04-14T
- Centralnego intercoolera
- Downpipe 2,5″ do 3″
- Map sensorów 3 barowych
Przykładowe realizacje: