
W tym artykule omówimy różne opcje tuningu dostępne dla silnika M57 i jak każda z opcji może zwiększyć moc Twojego silnika.
Jeśli posiadasz BMW z silnikiem M57 184/193KM, prawdopodobnie szukasz sposobów na zwiększenie jego mocy i momentu obrotowego. Na szczęście, istnieją różne opcje tuningu, które mogą zwiększyć moc i responsywność silnika. W tym artykule omówimy różne opcje tuningu dla silnika M57 184/193KM i jakie modyfikacje są wymagane dla każdej z nich.
Wersja | Pojemność | Moc | Moment obrotowy | Średnica cylindrów (mm) | Skok tłoka (mm) | Stopień sprężania | Turbosprężarka | Map Sensor |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
M57D30 E46/E39 | 2926 cm3 | 135 kW (184 KM) | 390 Nm przy 1750 obr./min | 84 mm | 88 mm | 18,0:1 | Turbo Garrett GT2256V | 245 kPa |
M57D30 E38/E39 | 2926 cm3 | 135 kW (184 KM), 142kW (193 KM) | 410 Nm przy 2000…3000 obr./min | 84 mm | 88 mm | 18,0:1 | Turbo Garrett GT2556V | 245 kPa |
Przeanalizujmy te opcje dokładniej:
- ChipTuning na ok. 220-225KM – STAGE 1 Pierwszą opcją dostępną dla silnika M57 184/193KM jest tuning chipem, który może zwiększyć moc silnika do około 220-225 KM i moment obrotowy do 480 Nm. Nie są wymagane dodatkowe modyfikacje dla tej opcji tuningu, co czyni go stosunkowo łatwym i opłacalnym sposobem na poprawę wydajności silnika.
- Tuning na 230KM – STAGE 1+ Dla jeszcze większej mocy, ta opcja tuningu chipem zwiększy moc silnika do 230-235 KM i moment obrotowy do 500-520 Nm. Aby osiągnąć ten poziom mocy, należy wymienić czujnik MAP na 3-barowy i zainstalować bardziej wydajny intercooler.
- Tuning na 240KM – STAGE 1+ Dla największego wzrostu mocy dostępnego dla silnika M57 184/193KM, ta opcja tuningu chipem zwiększy moc silnika do około 245 KM i moment obrotowy do 520-550 Nm. Jednak ta opcja tuningu wymaga kilku modyfikacji, w tym turbosprężarki GT2556V lub GT2260V, większego intercoolera, czujnika MAP 3,15 bara i opcjonalnie downpipe’a.
- Tuning na 260-280KM – STAGE3 – jak w tabeli poniżej.
Oto tabela opcji tuningu dla silnika M57 184/193KM:
Opcja tuningu | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Wymagane modyfikacje |
---|---|---|---|
Chip tuning na ok. 220-225KM – STAGE1 | 220-225 | 480 | – |
Chip tuning na 230KM – STAGE1+ | 230-235 | 500-520 | Wymiana map sensora na 3-barowy , mile widziany wydajniejszy intercooler |
Chip tuning na 240KM – STAGE1+ | 245 | 520-550 | turbosprężarka GT2556V lub GT2260V, większy intercooler, map sensor 3.15 barowy, opcjonalnie downpipe |
Chip tuning na 260-280KM+ STAGE3 | 280 | 620 | pompa wysokiego ciśnienia R70/R90, listwa wtryskowa z czujnikiem raila 1800bar, listwa wtryskowa z regulatorem + wtryskiwacze 216 + kostki do wtryskiwaczy, koło dwumasowe z 204KM + skrzynia biegów 6 stopniowa, Turbosprężarka GT2260V, większy intercooler, map sensor 3.15 barowy, downpipe (nie zalecamy tej opcji z uwagi na spore koszty) |
Uwaga: Podczas gdy te ulepszenia mogą zwiększyć moc i moment obrotowy silnika oraz poprawić jego responsywność, ważne jest dokładne rozważenie kosztów i potencjalnych konsekwencji jakie mogą wynikać z jakichkolwiek modyfikacji silnika. Wiele z tych ulepszeń może wymagać wymiany innych części silnika lub całego układu napędowego, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.