Silnik 3.0 V6 24v TDI CR o mocy 150-210 kW to jeden z najbardziej popularnych i niezawodnych silników wysokoprężnych. Wykorzystywany w różnych modelach samochodów osobowych, SUV-ów i pojazdów użytkowych, ten silnik zdobył uznanie zarówno wśród entuzjastów motoryzacji, jak i profesjonalistów. W tym artykule przyjrzymy się bliżej specyfikacji tego silnika oraz omówimy jego kluczowe cechy i technologie.
Silnik 3.0l V6 TDI został opracowany przez Audi (członka Grupy Volkswagen) i wprowadzony na rynek w 2004 roku jako nowy silnik w Audi D3 A8. 3.0 TDI zyskał uznanie wśród dziennikarzy i klientów, którzy zwracali uwagę na fantastyczne osiągi. Nowy silnik został później zainstalowany w modelach premium Volkswagena, takich jak Volkswagen Phaeton i Touareg.
Ten silnik został zaprojektowany od podstaw i nie miał nic wspólnego z 2.5 V6 TDI. 3.0 V6 TDI oferuje fantastyczną wydajność i zużywa znacznie mniej paliwa niż 2.5 TDI. Silnik został zbudowany wokół bloku cylindrów, który ma kąt rozwarcia 90 stopni i wykonany jest z żeliwa grafitowego o nazwie CGI-450. Materiał ten pozwala zaoszczędzić od 5 do 10% wagi w porównaniu z szarym żeliwem. Kuty, hartowany wał korbowy ze stali jest osadzony na czterech głównych łożyskach w szarym żeliwnym bloku łożyskowym przykręconym do korpusu. Silnik ma dwie głowice cylindrów wykonane ze stopu aluminium. Głowice mają konstrukcję przepływową, cztery zawory na cylinder (dwa dolotowe i dwa wylotowe, łącznie 24 zawory), dwa wałki rozrządu oraz rolki z hydraulicznym kompensatorem luzu zaworowego. Wałki rozrządu wydechowego są połączone z wałkami rozrządu dolotowego za pomocą kół zębatych. Silnik ma skomplikowany system łańcuchów wałków rozrządu. W sumie są cztery łańcuchy rolkowe.
-
Identyfikacja silnika
Konfiguracja i pojemność silnika: V6 o kącie rozwarcia 90°, turbodoładowany, bezpośredni wtrysk wysokoprężny (TDI); 2967 cm³ ; średnica x skok tłoka: 83,0 mm × 91,4 mm; stosunek skoku: 0,91:1 – podkwadratowy/długoskokowy; 494,5 cm³ na cylinder; stopień sprężania 17,0:1.
-
Blok cylindrów i korpus
Materiał: grafit sferoidalny (GJV/CGI) z laserowo wygładzanymi otworami cylindrowymi; dolny wspornik łożyskowy z czterema głównymi łożyskami, każde z czterema śrubami, wałek wyrównoważający, kuta stalowa wał korbowy z przesuniętymi sworzniami korbowymi dla równomiernego rzędu zapłonów; łańcuch prostoliniowy napędzający przeciwbieżnie obracający się wałek wyrównoważający, tłoki z chłodzeniem olejowym z komorą spalania “bowl in piston”, dwuczęściowa miska olejowa z wielokomorowym wkładem.
-
Głowice cylindrów i układ rozrządu
Materiał: stop aluminium; cztery zawory na cylinder, 24 zawory w sumie; niskotarciowe rolkowe popychacze zaworów z hydraulicznym kompensatorem luzu zaworowego; podwójne wałki rozrządu napędzane przez cztery łańcuchy prostoliniowe i koła zębate (hybrydowa metoda przekazywania napędu); podwójne kanały dolotowe, kanały wylotowe łączone w pary.
-
Układ doładowania
Miernik masy powietrza (przepływomierz), dwa oddzielne kolektory dolotowe ze stopu aluminium; jedna turbosprężarka BorgWarner ze zmienną geometrią (VGT) z elektryczną regulacją ciśnienia doładowania (elektryczny nastawnik), Garrett GT2260V, Garrett GT2260VZK, Garrett GT2056VZK, Biturbo- Honeywell 2-stage
-
Układ paliwowy, wydechowy i zarządzanie silnikiem
Bezpośredni wtrysk wysokoprężny z common rail (CR); początkowo jedna, później dwie oddzielne pompy wtryskowe wysokiego ciśnienia i szyna dla każdego zespołu cylindrów, ciśnienie szyny wynosi od 230 do 1600 barów (3,340 do 23,210 psi); centralnie umieszczone wtryskiwacze z siedmioma otworami, wykorzystujące piezoelektryczne sterowanie; podwójne wtryski pilotujące i do pięciu impulsów wtrysku głównego na cykl tłoka; chłodzony wodą układ recyrkulacji spalin (EGR); katalizator i filtr cząstek stałych (DPF); sterownik silnika Bosch EDC16CP34
-
Wymiary
Długość: 444 mm (17,5 cala); masa: 219 kg
Podsumowanie
Silnik 3.0 V6 24v TDI CR 150-210 kW to doskonały przykład wydajności, niezawodności i zaawansowanej technologii stosowanej w silnikach wysokoprężnych. Oferuje moc i moment obrotowy na najwyższym poziomie, jednocześnie dbając o ekologię i ekonomikę eksploatacji. Zastosowanie materiałów wysokiej jakości i zaawansowanych technologii, takich jak wtrysk common rail, zmienna geometria turbosprężarki czy hydrauliczny kompensator luzu zaworowego, sprawia, że ten silnik jest wyjątkowy w swojej klasie. Bez względu na to, czy używany jest w samochodach osobowych, SUV-ach, pojazdach użytkowych czy morskich, silnik ten z pewnością spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających użytkowników.
Parametr | Opis |
---|---|
Układ rozrządu | DOHC |
Konfiguracja i pojemność silnika | V6 o kącie rozwarcia 90°, turbodoładowany, TDI; 2967 cm³ |
Średnica x skok tłoka | 83,0 mm × 91,4 mm |
Stosunek skoku | 0,91:1 – podkwadratowy/długoskokowy |
Pojemność na cylinder | 494,5 cm³ |
Stopień sprężania | 17,0:1 |
Materiał bloku cylindrów i korpusu | Grafit sferoidalny (GJV/CGI) (Żeliwo) |
Materiał głowic cylindrów | Stop aluminium |
Liczba zaworów na cylinder | 4 |
Łączna liczba zaworów | 24 |
Układ doładowania | Turbosprężarka BorgWarner VTG/ Garrett GT2260V/ Biturbo Honeywell 2-stage |
System wtrysku paliwa | Common rail (CR) |
Ciśnienie szyny | 230 do 1600barów 1 gen/ do 1800barów – 2 gen/ 2000bar BiTdi |
Typ wtryskiwaczy | Centralnie umieszczone, siedmiootworowe, piezoelektryczne |
Układ recyrkulacji spalin (EGR) | Chłodzony wodą |
Filtr cząstek stałych (DPF) | Tak |
Sterownik silnika (ECU) | Bosch EDC16CP34/ Bosch EDC17CP04 Bosch EDC17CP14 Bosch EDC17CP44 Bosch EDC17CP54 |
Długość silnika | 444 mm (17,5 cala) |
Masa silnika | 219 kg |
Silniki Audi z turbodoładowanym silnikiem Diesla 3.0TDI są bardzo chętnie modyfikowane.
Dokładniej chodzi o możliwość podnoszenia mocy. 3.0TDI to 24-zaworowy silnik V6, z podwójnymi wałkami rozrządu DOHC. Waga silnika 219kg (na sucho)
Silnik na przestrzeni lat występował w wielu wersjach mocowych: 204, 211, 224, 233, 240, 245, 272, 286, 313, 326KM. Różni się przede wszystkim turbosprężarką, wtryskiwaczami oraz sterownikiem silnika. Pojemność silnika to 2967cm³. Wszystkie wersje silnika są wyposażone w bardzo wydajne wtryskiwacze piezoelektryczne.
Wersje silnikowe:
I Generacja – ECU EDC16CP34
- 211KM – BUN
- 224KM – BMK, BKS, BKN
- 233KM – ASB, BUG,
Kilka przykładowych realizacji:
II Generacja – ECU EDC17CP04 / EDC17CP14 / EDC17CP44 / EDC17CP54
- 163KM – DDXA
- 204KM – DDXB CLAB CLAA CJGC CJMA CASD
- 211KM – CDTB CCWB CASB, CASB, CDTB
- 218KM – CRTE, CZZA
- 224KM – CATA, DDXC, DDXD
- 233KM – CARA, CARB, CEXA
- 240KM – CCLA CPNB CPNA CCMA CJGA CNRB CDYA CDYC CEXA CAPA, CASA, CASC, CCWA, CPNB, CPNA, CPNB, CRNB, CATA
- 245KM – CKVB CLZB CRCA CDUC, CDUD CKVC, CDYC, CDYA, CJGD
- 250KM – CDTA, CMHA
- 272KM – CRTD
- 313KM – CVUA, CGQB
- 320KM – CVUB,
- 326KM – CVUC
Kilka przykładowych realizacji
https://boostfactory.pl/2020/08/26/audi-a6-c7-3-0tdi-ckvc-245km-316km-721nm/
III Generacja – ECU MD1CP004
- 204KM – DDVC
- 214KM – CRTE
- 218KM – CSWB
- 231KM – DEND
- 234KM – DDVE
- 272KM – CRTC
- 286KM – DENA
Turbosprężarki:
Silnik 3.0TDI jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VTG), z nastawnikiem elektronicznym.
W zależności od generacji, Turbosprężarki również się różnią. Najczęściej jest to GT2260V, lub KKK BV50.
I Generacja – GT2260V
- wydajność do 280KM 600Nm
II Generacja – GTB2260VK oraz GTB2056VK (wersje 204-konne)
- wydajność do 330KM 730Nm
- wydajność do 265KM 550-640Nm (wersje 204KM)
III Generacja
- -przetestujemy 🙂
W wersjach BiTDI 313KM znajdują się dwie turbosprężarki, mała i duża, wydajność do 380KM
Pompy common rail:
CP3
CP1
CP4HS2
MAP sensory:
BMK, BKS – 250kPa – 038906051B / 0281002399
Reszta – 300kPa – 038906051C / 0281002401
BiTDI – 400kPa – 0281006059
Skrzynie biegów:
6-biegowy manual – Quattro, wersje z napędem na przednią oś
6-biegowy automat – Quattro, wersje z napędem na przednią oś
7-biegowy Stronic – Quattro
Multitronic – wersje z napędem na przednią oś
8HP – Tiptronic – Quattro, tylko wersje BiTDI
Projekt Stage3 3.0TDI 245KM!