
Silniki Audi z turbodoładowanym silnikiem Diesla 3.0TDI są bardzo chętnie modyfikowane.
Dokładniej chodzi o możliwość podnoszenia mocy. 3.0TDI to 24-zaworowy silnik V6, z podwójnymi wałkami rozrządu DOHC. Waga silnika 219kg (na sucho)
Silnik na przestrzeni lat występował w wielu wersjach mocowych: 204, 211, 224, 233, 240, 245, 272, 286, 313, 326KM. Różni się przede wszystkim turbosprężarką, wtryskiwaczami oraz sterownikiem silnika. Pojemność silnika to 2967cm³. Wszystkie wersje silnika są wyposażone w bardzo wydajne wtryskiwacze piezoelektryczne.
Wersje silnikowe:
I Generacja – ECU EDC16CP34
- 211KM – BUN
- 224KM – BMK, BKS, BKN
- 233KM – ASB, BUG,
Kilka przykładowych realizacji:
II Generacja – ECU EDC17CP04 / EDC17CP14 / EDC17CP44 / EDC17CP54
- 163KM – DDXA
- 204KM – DDXB CLAB CLAA CJGC CJMA CASD
- 211KM – CDTB CCWB CASB, CASB, CDTB
- 218KM – CRTE, CZZA
- 224KM – CATA, DDXC, DDXD
- 233KM – CARA, CARB, CEXA
- 240KM – CCLA CPNB CPNA CCMA CJGA CNRB CDYA CDYC CEXA CAPA, CASA, CASC, CCWA, CPNB, CPNA, CPNB, CRNB, CATA
- 245KM – CKVB CLZB CRCA CDUC, CDUD CKVC, CDYC, CDYA, CJGD
- 250KM – CDTA, CMHA
- 272KM – CRTD
- 313KM – CVUA, CGQB
- 320KM – CVUB,
- 326KM – CVUC
Kilka przykładowych realizacji
III Generacja – ECU MD1CP004
- 204KM – DDVC
- 214KM – CRTE
- 218KM – CSWB
- 231KM – DEND
- 234KM – DDVE
- 272KM – CRTC
- 286KM – DENA
Turbosprężarki:
Silnik 3.0TDI jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VTG), z nastawnikiem elektronicznym.
W zależności od generacji, Turbosprężarki również się różnią. Najczęściej jest to GT2260V, lub KKK BV50.
I Generacja – GT2260V
- wydajność do 280KM 600Nm
II Generacja – GTB2260VK oraz GTB2056VK (wersje 204-konne)
- wydajność do 330KM 730Nm
- wydajność do 265KM 550-640Nm (wersje 204KM)
III Generacja
- -przetestujemy 🙂
W wersjach BiTDI 313KM znajdują się dwie turbosprężarki, mała i duża, wydajność do 380KM
Pompy common rail:
CP3
CP1
CP4HS2
MAP sensory:
BMK, BKS – 250kPa
Reszta – 300kPa
BiTDI – 400kPa
Skrzynie biegów:
6-biegowy manual – Quattro, wersje z napędem na przednią oś
6-biegowy automat – Quattro, wersje z napędem na przednią oś
7-biegowy Stronic – Quattro
Multitronic – wersje z napędem na przednią oś
8HP – Tiptronic – Quattro, tylko wersje BiTDI
Projekt Stage3 3.0TDI 245KM!