Usterka klap wirowych kolektora w silnikach CDTI

W modelach Alfy i Fiata oraz Opla i Saaba wyposażonych w silniki 1.9 150 KM 2.0 CDTI oraz 2.4 200 KM awaryjny okazuje się kolektor ssący.

W dzisiejszych silnikach kolektor to zaawansowany technicznie element odpowiedzialny za dostarczenie do silnika powietrza w odpowiedni sposób, wymagania wymusiły na konstruktorach zastosowanie klap zawirowań, które sterowane poprzez elektryczny moduł napędowy ze zintegrowaną elektroniką pomagają w wypełnianiu cylindra zawirowanym powietrzem. Zawirowanie potrzebne jest, aby mieszanka paliwa i powietrza mogła się spalać jak najszybciej i z jak najmniejszą ilością zanieczyszczeń w dolnym zakresie obrotów. Problem klap wirowych kolektora ssącego w Oplach z silnikami Z19DTH oraz w Alfa Romeo z  silnikami 939A2.000 oraz 939A4.000 to wada konstrukcyjna którą firma pierburg poprawiła wypuszczając na rynek kolektor ze wzmocnionym ułożyskowaniem.

Po czym poznać, że uszkodzony jest kolektor
Najczęściej wyczuwasz bardzo słaby dolny zakres obrotów aż do momentu
włączenia turbosprężarki, w przypadku ciągle otwartych klap poziom sadzy w spalinach wzrasta w zakresie do 2500 obrotów.
Czasami  pojawiają się wahania lub brak mocy przy dużych obrotach, w tym przypadku wzrost sadzy w spalinach wzrasta, gdy klapy są ciągle zamknięte.

Tak więc jeżeli kolektor rozszczelni  się lub klapka się przycina lub całkiem spadła listwa to bez względu w jakiej pozycji są klapki i tak poziom sadzy w pewnych wartościach  obrotów i pod pewnym obciążeniem będzie wzrastać co prowadzi do zapychania się filtra cząstek stałych jak i również do przycinania geometrii turbosprężarki. Po pewnym czasie pojawi się kontrolka samochód z kluczykiem, po odczytaniu błędów: wadliwe działanie modułu klap wirowych, lub błąd filtra cząstek stałych ewentualnie problem z  ciśnieniem turbosprężarki.

P1109 – Wadliwe działanie nastawnika komory wirowej
P1109 – Element wykonawczy przełączania długości kolektora ssącego/czujnik położenia elementu wykonawczego przełączania długości kolektora ssącego – usterka obwodu prądowego
P2075 – Nastawnik komory wirowej usterka obwodu prądowego
P2075 – Element wykonawczy klapy zasysanego powietrza – usterka obwodu prądowego
P1109 – Swirl Actuator Malfunction
P1109 – Swirl Actuator Supply Voltage Range/Performance
P1109 – Swirl Actuator Feedback Circuit High Voltage
P1109 – Swirl Actuator Feedback Circuit Low Voltage
P1109 – Swirl Actuator Feedback Signal Malfunction
P1109 – Swirl Actuator Feedback Signal Range/Performance
P1109 – Swirl Actuator Feedback Powerstage High Temperature

Błędy te są związane z elektrycznym modułem napędowym EAM-i Elektrisches Antriebs- Modul, bardzo często interpretowane jako źródłem usterki jest moduł sterujący, jednak najczęściej przyczyną usterek jest nagar z zaworu egr. Duże ilości zbierającej się sadzy, unieruchamiają powoli klapy wirowe, listwa przestaje działać swobodnie i po pewnym czasie spada z uwagi na napotkany opór lub blokuje się.

Zakup nowego kolektora to koszt ok 1000zł i nie miał bym nic przeciwko gdyby nie fakt że taka część produkowana na masową skale nie powinna być droższa niż 300zł, poza tym 60% kwoty nowego kolektora trafia za granicę… Zakup używanego kolektora nie rozwiązuje problemu, kolektor używany może okazać się wadliwy konstrukcyjnie, a nawet jeżeli trafimy na kolektor po modyfikacji ułożyskowania klap to i tak nie mamy pewności w jakim stopniu jest wyeksploatowany.

Po wielu próbach i testach możemy w zamian za regenerację zaproponować państwu całkowite usunięcie  klap wirowych. Usługa polega na elektronicznym wyłączeniu funkcji  klap wirowych i egr z komputera sterującego sinikiem oraz na fizycznym usunięciu klap z kolektora co zapewnia 100% szczelność oraz daje gwarancję że klapa nie dostanie się do komory spalania. Kolektor jest myty, a następnie zaślepiamy klapy i składamy na nowych uszczelkach, taki kolektor jest jak nowy pełnowartościowy element.

Jeżeli mamy uszkodzony sterownik klap i wyświetla się nam błąd P1109, P2075 lub P0660 możemy go również elektronicznie usunąć, po takiej modyfikacji oprogramowania ECU nie wyświetla błędów z nim związanych i istnieje możliwość fizycznego usunięcia modułu EAM z pojazdu.

Jeżeli  wszystko działa poprawnie, kolektor jest szczelny zawór egr nie zacina się to zapraszamy na wyłączenie elektroniki, w takim przypadku wyłączamy klapy oraz  zawór  egr, dzięki wyprogramowaniu zaworu EGR zmniejszamy nagar w kolektorze i zwiększamy efektywność turbosprężarki oraz zwiększamy żywotność silnika. Tylko taka kompleksowa usługa eliminuje  nadmierne gromadzenie się nagaru w kolektorze i gwarantuje że zapomnimy o problemie.

DO WSPÓŁPRACY ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ  SERWISY, WARSZTATY ORAZ OSOBY PRYWATNE. Można wysłać do nas plik zgrany z komputera silnika lub cały  sterownik celem elektronicznego wyłączenia klap kolektora, zapewniamy wsparcie techniczne.

Nikogo nie będziemy namawiali na taką usługę tym bardziej, że jest tyle samo zwolenników co przeciwników, ale opinia tych którzy skorzystali jest jednoznaczna …