Czy zmagasz się z problemem utrzymywania zbyt niskich obrotów, doświadczasz wibracji na niskich prędkościach, lub czujesz, że silnikowi brakuje elastyczności? Nie jesteś sam. Wiele osób kierujących samochodami zmaga się z tymi problemami, co często prowadzi do dalekiego od ideału komfortu jazdy. Jest jednak rozwiązanie, które może być właśnie tym, czego potrzebujesz: optymalizacja oprogramowania skrzyni biegów.
Rola Oprogramowania Skrzyni Biegów
Fabryczne oprogramowanie skrzyni biegów zarządza i kontroluje jak i kiedy następują zmiany biegów, bezpośrednio wpływając na elementy wykonawcze w mechatronice skrzyni biegów. Jest zaprojektowane tak, aby sprostać szerokim oczekiwaniom i standardom producenta dla wielu użytkowników oraz różnych warunków eksploatacji. W niektórych przypadkach niskie obroty i wibracje na niskich prędkościach mogą wynikać z tego, że fabryczne ustawienia nie są dobrze dopasowane do potrzeb użytkownika w danym rejonie, specyficznych warunków jazdy lub indywidualnych preferencji kierowców. W niektórych przypadkach niskie obroty i wibracje na niskich prędkościach mogą wynikać z tego, że oprogramowanie jest wynikiem wymuszenia niższej emisji podczas testu emisji spalin, po 2015r
Testy modelu Audi A4 z 2017 roku, wyposażonym w skrzynię biegów Stronic i fabryczne oprogramowanie:
- Wrażenia z jazdy: Skrzynia biegów fabrycznie oferuje krótkie przełożenia biegów 1-4, co zapewnia dynamiczne przyspieszenie do 70 km/h. Na wyższych biegach 5-7, dynamika jest mniejsza, a siódmy bieg wydaje się zbyt długi, ale na dłuższych trasach funkcjonuje dobrze.
- Potencjalne mankamenty: Skrzynia czasami reaguje z opóźnieniem, zwłaszcza na skrzyżowaniach, gdzie po naciśnięciu pedału gazu brak jest natychmiastowej odpowiedzi. W trybie Sport zmiany biegów są szybkie, lecz utrzymują wysokie obroty przez dłuższy czas. Codzienna jazda w trybie D wydaje się bardziej komfortowa. Na biegach 6 i 7, przy obrotach około 1100-1200 obr./min, jazda jest oszczędna, choć turbo wstaje zwykle następuje przy wyższych obrotach.
Testy Audi A4 B9, po modyfikacji programu skrzyni biegów
- Skrzynia biegów teraz działa znacznie bardziej intuicyjnie, szczególnie w trybie D, gdzie zauważalna jest płynność i ciągłość dostarczania mocy przy zmianach biegów,
- Zauważalne są podniesione redukcje, przez co zdecydowanie skracają turbo dziurę i reakcję skrzyni, nie musi ona zmieniać biegu przy łagodnym przyspieszaniu
- Skrzynia nie ma już tendencji do jazdy 7-mym biegiem na 1200 obrotów, przełączanie biegów odbywa się na wyższych obrotach.
- Responsywność skrzyni została znacząco poprawiona, co jest szczególnie odczuwalne w ruchu miejskim, gdzie szybka reakcja na zmianę warunków jazdy jest kluczowa.
Najczęściej optymalizujemy oprogramowania skrzyni biegów:
DSG [km/h] | DSG/S-Tronic [rpm] | 6HP/8HP Tiptronik | 8HP BMW | 6HP BMW |
---|---|---|---|---|
DQ200 | DQ250 | AL1000 | 8HP45 | 6HP GS19 |
DQ200 G2 | DQ250 MQB | AL450 | 8HP55 | 6HP28 |
DQ200-MQB | DQ250-6A | AL551 | 8HP70 | 6HP26Z |
DQ381 | DL382 | AL552 | 8HP90 | 6HP26X |
DQ400E | DL501 | AL651 | 8HPgen3 | 6HP21 |
DQ500 | DL501 GEN1 | ALX52 | 6HP19 | |
DQ500 MQB | DL501 GEN2 |
DL382, DL501– charakterystyka i możliwości chiptuningu
🔹 Typ skrzyni: automatyczna dwusprzęgłowa
🔹 Liczba biegów: 7
🔹 Zastosowanie: Audi Q5 8R 2.0TDI, Audi A4 B8 3.0TDI, Audi A6 C7 3.0TDI,
To nowoczesna przekładnia stosowana w Audi, ceniona za szybkość zmiany biegów, płynność, trwałość.
Fabryczne oprogramowanie często ogranicza jej pełny potencjał, przez zbyt nisko ustawione zmiany biegów w trybie Drive. W niektórych wersjach oprogramowania zbyt wolno przełącza z R/D i D/R.
Co w sterowniku może zostać zmienione?
1. Punkty zmian biegów w trybie Drive – podniesienie lub obniżenie
Pod kątem zużycia paliwa, korzystne jest wykorzystanie maksymalnego momentu obrotowego w niższym zakresie obrotów, co lepiej odpowiada charakterystyce współczesnych silników Diesla, jednak fabryczna zmiana biegu z 6 na 7 przy 1400 rpm, to zdecydowanie za nisko! Powoduje ona zwiększone wibracje silnika oraz większą turbo dziurę podczas jazdy.
Jest na to sposób. lepsze dopasowanie do stylu jazdy, osobne mapy do Drive/Sport. Poniżej przykładowa zmiana shiftmap (punktów zmian biegów):
Późniejsze zmiany biegu w Drive
Zmiana biegu | RPM Przed | RPM Po |
---|---|---|
1 → 2 | 1775 | 1775 |
2 → 3 | 1550 | 2140 |
3 → 4 | 1500 | 2020 |
4 → 5 | 1500 | 1970 |
5 → 6 | 1425 | 1970 |
6 → 7 | 1400 | 1883 |
Szybsze redukcje w Drive
Redukcja biegu | RPM Przed | RPM Po |
---|---|---|
2 → 1 | brak | brak |
3 → 2 | 600 | 840 |
4 → 3 | 1000 | 1160 |
5 → 4 | 1000 | 1185 |
6 → 5 | 1000 | 1310 |
7 → 6 | 1000 | 1325 |
2. Skrócenie czasu zmiany biegów – redukcja opóźnień i zwłoki – czas przełączenia biegów w pełnym obciążeniu zmieniony z 200ms na 160ms
3. Skrócenie czasu redukcji i zmiany biegów – zmniejszenie wartości parametru zwłoki reakcji na łopatki, lewarek oraz pedał gazu
4. Zwiększenie limitów momentu obrotowego –brak ograniczeń przy tuningu silnika, eliminacja ograniczeń producenta/pełne wykorzystanie mocy silnika
oryginalnie 400 lub 500/550Nm w zależności od wersji. ustawiamy wyżej na 500 lub 750Nm
5. Optymalizacja punktów zmiany biegów – lepsze dopasowanie do stylu jazdy, zwiększenie lub zmniejszenie średnich obrotów w trybach Drive/Sport
Coś co cieszy najbardziej:
Często zadawane pytania:
- Co daje chip tuning skrzyni biegów?
Chiptuning skrzyni biegów poprawia płynność zmiany biegów, przyspiesza reakcję na polecenia kierowcy oraz optymalizuje punkty zmiany biegów pod kątem osiągów i ekonomii. - Jak poprawić działanie skrzyni biegów?
Regularne serwisowanie, wymiana oleju oraz ewentualny chiptuning TCU pozwalają na poprawę działania skrzyni biegów. - Czy skrzynia biegów ma wpływ na moc silnika?
Skrzynia biegów nie zwiększa mocy silnika, ale optymalizuje jej wykorzystanie poprzez efektywne przenoszenie momentu obrotowego. - Co niszczy skrzynię biegów?
Brak regularnej wymiany oleju, przeciążanie pojazdu i niewłaściwe użytkowanie, np. gwałtowne zmiany biegów, mogą uszkodzić skrzynię biegów. - Co wpływa na lepsze działanie skrzyni biegów?
Wysokiej jakości olej, odpowiednia kalibracja TCU oraz unikanie ekstremalnych obciążeń wpływają na lepsze działanie skrzyni biegów. - Ile lat wytrzyma skrzynia biegów?
Skrzynia biegów może wytrzymać od 10 do 20 lub więcej lat, zależnie od jakości komponentów, stylu jazdy i konserwacji. - Co daje X.H.P.?
X.H.P. optymalizuje działanie automatycznej skrzyni biegów, oferując szybsze zmiany biegów, lepsze wykorzystanie momentu obrotowego i większą responsywność.