Witajcie,
jak wszyscy wiemy jedną z metod naprawy manualnej skrzyni biegów M32 , jest wymiana na model F40.
Te skrzynie nie posiadają wadliwych łożysk i charakteryzują się dużo większą żywotnością.
Pomijając aspekty techniczne przerzucenia skrzyni biegów wraz z dwumasowym kołem zamachowym, chciałbym naświetlić kolejny problem który pojawia się po wymianie skrzyni.
A dokładniej Niedziałający Tempomat na 5 i 6 biegu !
Zgłosił się do mnie klient, abym rozwiązał problem w jego Fiacie.
Fiat Croma 1.9jtdm 150KM po wymianie skrzyni biegów na F40.
Po zmianie skrzyni z M32 na F40, tempomat działa na 1,2,3,4 biegu i nie działa na 5 i 6 biegu. Wtedy sens stosowania tempomatu traci sens, bo kto by jeździł na 3-ce? 😉
Generalnie sprawa nie jest prosta. Sterownik silnika ma na stałe zakodowane przełożenia biegów i na podstawie stosunku prędkości pojazdu i prędkości obrotowej silnika, przelicza sobie na którym biegu jedziemy.
Po wymianie skrzyni, te przełożenia się zmieniły i samochód nie może rozpoznać biegu.
Na szczęście mam na to rozwiązanie programowe, a dokładniej kalibrację biegów w sterowniku silnika (ECU).
Jeśli borykasz się z takim problemem, zapraszamy do kontaktu!
PS. Oferta również dotyczy Peugeot Boxer 3.0 HDI oraz Fiat Ducato 3.0 Multijet wyposażonych w sterowniki Bosch Edc17cp52, w których nie działa tempomat, po zmianie skrzyni biegów M40 na inny model. Jeśli kalibracja nie jest wykonana, to tempomat nie działa na 5 i 6 biegu. Na pozostałych biegach działa, ale jaki jest sens jazdy na tempomacie na 4 biegu?