Opcje tuningu dla silnika M57N o mocy 204KM/218KM (330D,530D,730D)

Opcje tuningu dla silnika M57N o mocy 204KM/218KM (330D,530D,730D)

W tym artykule omówimy różne opcje tuningu dostępne dla silnika M57N i jak każda z opcji może zwiększyć moc Twojego silnika.

Jeśli posiadasz samochód marki BMW z silnikiem M57N 204KM/218KM, to zapewne wiesz, że to potężny silnik wysokoprężny, który zapewnia świetną wydajność. Jednak można zwiększyć moc swojego silnika jeszcze bardziej dzięki kilku opcjom tuningu.

Wersja Pojemność (cm3) Moc (kW/KM) Moment obrotowy (Nm) Średnica cylindrów (mm) Skok tłoka (mm) Stopień sprężania Turbosprężarka Map sensor (kPa) Wtryskiwacze DPF
M57N 218KM E60 euro3 2993 160/218 (kW/KM) 500 84 90 16,5:1 GT2260V (podciśnienie) 315 0445110131 NIE
M57N 218KM E60 euro4 2993 160/218 (kW/KM) 500 84 90 16,5:1 GT2260V el. nastawnik 400 0445110216 TAK
M57N 204KM E46 euro3 2993 150/204 (kW/KM) 410 84 90 16,5:1 GT2260V (podciśnienie) 315 0445110131 NIE
M57N 204KM E46 euro4 2993 150/204 (kW/KM) 410 84 90 16,5:1 GT2260V el. nastawnik 400 0445110216 NIE

 

BoostFactory oferuje wiele opcji dla tych, którzy chcą zwiększyć wydajność swojego silnika BMW M57N (204KM, 218KM).

Przeanalizujmy te opcje dokładniej:

  • Chip Tuning na ok. 260-280KM – Pierwszą opcją dostępną dla silnika M57N jest chip tuning, który może zwiększyć moc Twojego silnika do około 260-280 KM i moment obrotowy do 560-620 Nm. Nie wymaga to żadnych dodatkowych modyfikacji.
  • Tuning na 280-285KM – Jeśli szukasz jeszcze większej mocy, ta opcja chip tuningu zwiększy moc Twojego silnika do 280-285 KM i moment obrotowy do 640 Nm. Jednak potrzebujesz większego intercoolera, aby osiągnąć taki poziom mocy.
  • Tuning na 335-355KM – STAGE 3 -Dla znaczącego wzrostu mocy ta opcja tuningu zwiększy moc Twojego silnika do 335-355 KM i moment obrotowy do 700-780 Nm. Aby osiągnąć ten poziom mocy, będziesz potrzebował turbosprężarki hybrydowej (st2 lub st3), wtryskiwaczy paliwa 216 lub 219, twardszych sprężyn zaworowych wydechowych, wzmocnionego sprzęgła, większego intercoolera i ulepszonego układu dolotowego.
  • Tuning na 365-380KM – STAGE 3 – Dla najmocniejszej opcji tuningu dostępnej dla silnika M57N, ta opcja chip tuningu zwiększy moc Twojego silnika do około 365-380 KM i moment obrotowy do 700-780 Nm. Jednak ta opcja tuningu wymaga kilku modyfikacji, w tym turbosprężarki hybrydowej (st3), nowego wzmocnionego sprzęgła (dla skrzyni manualnej), wymiany skrzyni biegów (dla skrzyni automatycznej), centralnego intercoolera, downpipe’a, wtryskiwaczy paliwa 219, ulepszonego układu dolotowego i 4-barowego czujnika MAP, a oprócz tego wzmocnienia w układzie napędowym.

 

Oto tabela opcji tuningu dla silnika M57N (204KM, 218KM):

Opcja tuningu Moc (KM) Moment obrotowy (Nm) Wymagane modyfikacje
Chip tuning Stage1 na 260-280KM 260-280 560-620
Chip tuning Stage1+ na 280-285KM 280-285 620 większy intercooler
Chip tuning na 285-290KM 285-290 640 większy intercooler, DPFoff lub downpipe
Chip tuning na 335-355KM – STAGE 3 335-355 700-780 Turbosprężarka hybrydowa (st2 lub st3), wtryskiwacze 216 lub 219, twardsze sprężyny zaworowe wydechowe, wzmocnione sprzęgło, duży intercooler, dolot powietrza
Chip tuning na 365-380KM – STAGE 3 365-380 700-780 Turbosprężarka hybrydowa (st3), nowe wzmocnione sprzęgło (manual), zmiana skrzyni (automatyczna) na 6hp28, centralny intercooler, downpipe, wtryskiwacze 219, dolot powietrza, map sensor 4 barowy

 

Twardsze sprężyny zaworowe: pozwalają na zwiększenie obrotów maksymalnych silnika, pozwalają na płynną pracę silnika przy wyższym backpressure, czyli zwiększonym ciśnieniem w kolektorze wydechowym, dzięki czemu można wykorzystać potencjał turbosprężarki hybrydowej (jeśli nie ma sprężyn, konieczne jest ograniczenie mocy powyżej 3800rpm z powodu tego parametru).

Jedną z najbardziej skutecznych modyfikacji jest wymiana oryginalnej rury dolotowej na większą i bardziej wydajną. Aby poprawić wydajność silnika i efektywność turbosprężarki, konieczne jest zwiększenie średnicy rury dolotowej pomiędzy przepływomierzem a turbosprężarką. 

 

Wymiana lub modyfikacja skrzyni biegów oraz sprzęgła jest często konieczna przy wyborze najwyższej opcji tuningu, po aby mogły one sprostać większemu obciążeniu.

 

Warto zauważyć, że w przypadku ostatnich opcji tuningu (335-380KM) wymagane jest wykonanie modyfikacji nie tylko przy silniku, a również przy układzie napędowym, gdyż oryginalna skrzynia automatyczna 6hp26, jak i oryginalne sprzęgło 530D nie jest wystarczające do stage 3.