Chip Tuning skrzyni biegów DSG S-Tronic

Chip Tuning skrzyni biegów DSG S-Tronic

W celu profesjonalnego podejścia do tematu… zaopatrzyłem się w Audi A4 2017r Stronic w celu rozpoznania jaką strategię działania ma skrzynia biegów. Zdecydowałem się na ten model, ponieważ wielu użytkowników ma tą wersję silnikową, co sprawi, że będziemy mogli zaoferować naszym klientom dopracowane oprogramowanie sterownika skrzyni biegów.

Na oprogramowaniu seryjnym, przejechałem testowo 2500km i chciałbym poniżej opisać swoje odczucia z jazdy skrzynią STronic.

 

Skrzynia Fabrycznie jest niesamowita. Ma bardzo krótkie przełożenia biegów 1,2,3,4, dzięki czemu przyspieszenie do 70km/h jest na prawdę konkretne. Od wrzucenia 5 biegu, 6, 7… nie ma czym jechać. 7 bieg jest tak długi, jak nikomu by nie przyszło do głowy. Na prawdę – rewelacja.

Więc co tu poprawiać?

Przyczepiłbym się do kilku mankamentów:

  1. Skrzynia łapie lag, często na krzyżówkach, naciskasz gaz i nic się nie dzieje przez ponad 1 sek ?
  2. Zmiany biegów w Sport są bardzo szybkie. Jednak standardowo zbyt wysoko się kręci w tym trybie i nie czuć niuta. Do codziennej jazdy początkowo by się wydawało że będzie ok, jednak ja po pewnym czasie zrzucam na D, bo jakoś mi tak lepiej.
  3. Skrzynia wrzuca biegi 6, 7 i potrafi jechać na 1100-1200 obrotów na małym obciążeniu. Właściwie próbuje utrzymać prędkość. Jest to o tyle fajne, że samochód jest mega oszczędny. Wadą jest to, że jest to tuż przed wstawaniem turbosprężarki, która w sumie budzi się od ok 1250-1300 rpm (mowa o turbosprężarce Bosch-Mahle, z wersji 150KM, w wersji 190KM na turbosprężarce BorgWarner BV43 może to być ok 150 obrotów wyżej).
  4. Odczuwalne redukcje (cięcia) momentu obrotowego przy zmianie biegów, biegi 4, 5,6,7

 

 

Kolejnym krokiem była modyfikacja oprogramowania w sterowniku skrzyni biegów DL382

W pierwszym etapie wykonałem Stage1 dla skrzyni, czyli:

  1. Podniesienie wartości momentów obrotowych, jakie TCU pozwoli dopuścić sterownikowi silnika (ECU).
  2. Zmiana szybkości zmiany biegów, redukcja z 200ms do 120ms

Sterowanie skrzyni

Moje odczucia po Stage1 TCU są następujące:

  1. Pozwala poprawnie wykonać kalibrację sterownika silnika, na rzeczywiste momenty obrotowe. Dzięki temu będzie można w pełni zachipować samochód.
  2. Zmiany biegów są wyczuwalnie szybsze, jednak w D (drive) nadal powiedziałbym że jest skrzynia nadal spowolniała.

 

Następnie testowałem kolejne kalibracje skrzyni, udało mi się:

  1. Usunąć lag’a w skrzyni (deklarowane przez wielu użytkowników jako wada modelu i cecha pracy tej skrzyni)
  2. Jeszcze przyspieszyć zmiany biegów.

 

Ten etap oceniam jako strzał w 10tkę. Na prawdę, skrzynia zrobiła się mega przyjazna dla użytkownika, w trybie drive (D) nie traci boosta podczas zmiany biegów, i nie jest odczuwalna redukcja momentu obrotowego przy zmianie biegu. Jeśli chodzi o lag’a, to nie jest taka łatwa sprawa do przetestowania, ponieważ nie występuje on zbyt często. Jednak po kilku jazdach próbnych jestem w stanie stwierdzić że zdecydowanie pozytywna zmiana jeśli chodzi o reakcje samochodu na skrzyżowaniu.  

 

Kolejnym etapem jest zmiana punktów zmiany biegów. Długodystansowe testy pozwalają mi dobrać parametry skrzyni w taki sposób, by zwiększyć jej żywotność, oraz zwiększyć dynamikę oraz oszczędność jazdy. Moim celem jest podniesienie obrotów zmian biegów w trybie D, dzięki czemu samochód będzie utrzymywał takie obroty, które pozwolą turbosprężarce na szybkie wstawanie bez redukcji, czyli ok 1400 rpm w wersji 150KM i 1550 rpm dla wersji 190KM

A w trybie sport chcę aby skrzynia nie kręciła się tak wysoko. W tak szybkim automacie, to ona ma kopać niutem (przyp. ma ciągnąć z niższych obrotów, a nie za peakiem momentu obrotowego), pokazywać do czego jest zdolna współczesna elektronika – ma wybierać najlepsze zakresy na pełnym bucie. Po co kręcić tego diesla do 4500 rpm?

 

 

Testy i finalne dopracowanie artykułu dla tego modelu już wkrótce.

 

 

 

 

Tak więc jeśli jesteś zainteresowany wykonaniem podobnej operacji w swoim samochodzie – zapraszamy. Również wykonujemy chip tuning Stronic DL501 oraz DSG DQ250 DQ381 DL382.

Proszę nie pytać czy wykonamy chip tuning skrzyni biegów innego samochodu. Nie posiadamy programatorów ani dokumentacji technicznej do skrzyń typu AISIN, GM czy inne. Na tą chwilę modyfikujemy  oprogramowania skrzyni biegów w markach VAG oraz BMW 6HP i 8HP.