3.0TDI tuning mechaniczny podnoszenie mocy

3.0TDI tuning mechaniczny podnoszenie mocy

Silnik 3.0 V6 24v  TDI CR o mocy 150-210 kW to jeden z najbardziej popularnych i niezawodnych silników wysokoprężnych. Wykorzystywany w różnych modelach samochodów osobowych, SUV-ów i pojazdów użytkowych, ten silnik zdobył uznanie zarówno wśród entuzjastów motoryzacji, jak i profesjonalistów. W tym artykule przyjrzymy się bliżej specyfikacji tego silnika oraz omówimy jego kluczowe cechy i technologie.

Silnik 3.0l V6 TDI został opracowany przez Audi (członka Grupy Volkswagen) i wprowadzony na rynek w 2004 roku jako nowy silnik w Audi D3 A8. 3.0 TDI zyskał uznanie wśród dziennikarzy i klientów, którzy zwracali uwagę na fantastyczne osiągi. Nowy silnik został później zainstalowany w modelach premium Volkswagena, takich jak Volkswagen Phaeton i Touareg.


Ten silnik został zaprojektowany od podstaw i nie miał nic wspólnego z 2.5 V6 TDI. 3.0 V6 TDI oferuje fantastyczną wydajność i zużywa znacznie mniej paliwa niż 2.5 TDI. Silnik został zbudowany wokół bloku cylindrów, który ma kąt rozwarcia 90 stopni i wykonany jest z żeliwa grafitowego o nazwie CGI-450. Materiał ten pozwala zaoszczędzić od 5 do 10% wagi w porównaniu z szarym żeliwem. Kuty, hartowany wał korbowy ze stali jest osadzony na czterech głównych łożyskach w szarym żeliwnym bloku łożyskowym przykręconym do korpusu. Silnik ma dwie głowice cylindrów wykonane ze stopu aluminium. Głowice mają konstrukcję przepływową, cztery zawory na cylinder (dwa dolotowe i dwa wylotowe, łącznie 24 zawory), dwa wałki rozrządu oraz rolki z hydraulicznym kompensatorem luzu zaworowego. Wałki rozrządu wydechowego są połączone z wałkami rozrządu dolotowego za pomocą kół zębatych. Silnik ma skomplikowany system łańcuchów wałków rozrządu. W sumie są cztery łańcuchy rolkowe.

  1. Identyfikacja silnika

Konfiguracja i pojemność silnika: V6 o kącie rozwarcia 90°, turbodoładowany, bezpośredni wtrysk wysokoprężny (TDI); 2967 cm³ ; średnica x skok tłoka: 83,0 mm × 91,4 mm; stosunek skoku: 0,91:1 – podkwadratowy/długoskokowy; 494,5 cm³ na cylinder; stopień sprężania 17,0:1.

  1. Blok cylindrów i korpus

Materiał: grafit sferoidalny (GJV/CGI) z laserowo wygładzanymi otworami cylindrowymi; dolny wspornik łożyskowy z czterema głównymi łożyskami, każde z czterema śrubami, wałek wyrównoważający, kuta stalowa wał korbowy z przesuniętymi sworzniami korbowymi dla równomiernego rzędu zapłonów; łańcuch prostoliniowy napędzający przeciwbieżnie obracający się wałek wyrównoważający, tłoki z chłodzeniem olejowym z komorą spalania “bowl in piston”, dwuczęściowa miska olejowa z wielokomorowym wkładem.

  1. Głowice cylindrów i układ rozrządu

Materiał: stop aluminium; cztery zawory na cylinder, 24 zawory w sumie; niskotarciowe rolkowe popychacze zaworów z hydraulicznym kompensatorem luzu zaworowego; podwójne wałki rozrządu napędzane przez cztery łańcuchy prostoliniowe i koła zębate (hybrydowa metoda przekazywania napędu); podwójne kanały dolotowe, kanały wylotowe łączone w pary.

  1. Układ doładowania

Miernik masy powietrza (przepływomierz), dwa oddzielne kolektory dolotowe ze stopu aluminium; jedna turbosprężarka BorgWarner ze zmienną geometrią (VGT) z elektryczną regulacją ciśnienia doładowania (elektryczny nastawnik), Garrett GT2260V, Garrett GT2260VZK, Garrett GT2056VZK, Biturbo- Honeywell 2-stage

  1. Układ paliwowy, wydechowy i zarządzanie silnikiem

Bezpośredni wtrysk wysokoprężny z common rail (CR); początkowo jedna, później dwie oddzielne pompy wtryskowe wysokiego ciśnienia i szyna dla każdego zespołu cylindrów, ciśnienie szyny wynosi od 230 do 1600 barów (3,340 do 23,210 psi); centralnie umieszczone wtryskiwacze z siedmioma otworami, wykorzystujące piezoelektryczne sterowanie; podwójne wtryski pilotujące i do pięciu impulsów wtrysku głównego na cykl tłoka; chłodzony wodą układ recyrkulacji spalin (EGR); katalizator i filtr cząstek stałych (DPF); sterownik silnika Bosch EDC16CP34

  1. Wymiary

Długość: 444 mm (17,5 cala); masa: 219 kg

Podsumowanie

Silnik 3.0 V6 24v TDI CR 150-210 kW to doskonały przykład wydajności, niezawodności i zaawansowanej technologii stosowanej w silnikach wysokoprężnych. Oferuje moc i moment obrotowy na najwyższym poziomie, jednocześnie dbając o ekologię i ekonomikę eksploatacji. Zastosowanie materiałów wysokiej jakości i zaawansowanych technologii, takich jak wtrysk common rail, zmienna geometria turbosprężarki czy hydrauliczny kompensator luzu zaworowego, sprawia, że ten silnik jest wyjątkowy w swojej klasie. Bez względu na to, czy używany jest w samochodach osobowych, SUV-ach, pojazdach użytkowych czy morskich, silnik ten z pewnością spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających użytkowników.


Parametr Opis
Układ rozrządu DOHC
Konfiguracja i pojemność silnika V6 o kącie rozwarcia 90°, turbodoładowany, TDI; 2967 cm³
Średnica x skok tłoka 83,0 mm × 91,4 mm
Stosunek skoku 0,91:1 – podkwadratowy/długoskokowy
Pojemność na cylinder 494,5 cm³
Stopień sprężania 17,0:1
Materiał bloku cylindrów i korpusu Grafit sferoidalny (GJV/CGI) (Żeliwo)
Materiał głowic cylindrów Stop aluminium
Liczba zaworów na cylinder 4
Łączna liczba zaworów 24
Układ doładowania Turbosprężarka BorgWarner VTG/ Garrett GT2260V/ Biturbo Honeywell 2-stage
System wtrysku paliwa Common rail (CR)
Ciśnienie szyny 230 do 1600barów 1 gen/ do 1800barów – 2 gen/ 2000bar BiTdi
Typ wtryskiwaczy Centralnie umieszczone, siedmiootworowe, piezoelektryczne
Układ recyrkulacji spalin (EGR) Chłodzony wodą
Filtr cząstek stałych (DPF) Tak
Sterownik silnika (ECU) Bosch EDC16CP34/ Bosch EDC17CP04 Bosch EDC17CP14 Bosch EDC17CP44 Bosch EDC17CP54
Długość silnika 444 mm (17,5 cala)
Masa silnika 219 kg

 

Silniki Audi z turbodoładowanym silnikiem Diesla 3.0TDI są bardzo chętnie modyfikowane.

 

Dokładniej chodzi o możliwość podnoszenia mocy. 3.0TDI to 24-zaworowy silnik V6, z podwójnymi wałkami rozrządu DOHC. Waga silnika 219kg (na sucho)

Silnik na przestrzeni lat występował w wielu wersjach mocowych: 204, 211, 224,  233, 240, 245, 272, 286, 313, 326KM. Różni się przede wszystkim turbosprężarką, wtryskiwaczami oraz sterownikiem silnika. Pojemność silnika to 2967cm³. Wszystkie wersje silnika są wyposażone w bardzo wydajne wtryskiwacze piezoelektryczne.


Wersje silnikowe:

I Generacja – ECU EDC16CP34

  • 211KM – BUN
  • 224KM – BMK, BKS, BKN
  • 233KM – ASB, BUG,

Kilka przykładowych realizacji:

Audi A6 C6 3.0TDI 233KM >> 281KM 628Nm

Audi A6 C6 3.0TDI 211KM >> 255KM 594Nm

Audi A6 C6 3.0TDI 224KM >> 266KM 633Nm

II Generacja – ECU EDC17CP04 / EDC17CP14 / EDC17CP44 / EDC17CP54

  • 163KM – DDXA
  • 204KM – DDXB CLAB CLAA CJGC CJMA CASD
  • 211KM – CDTB CCWB CASB, CASB, CDTB
  • 218KM – CRTE, CZZA
  • 224KM – CATA, DDXC, DDXD
  • 233KM – CARA, CARB, CEXA
  • 240KM – CCLA CPNB CPNA CCMA CJGA CNRB CDYA CDYC CEXA CAPA, CASA, CASC, CCWA, CPNB, CPNA, CPNB, CRNB, CATA
  • 245KM – CKVB CLZB CRCA CDUC, CDUD CKVC, CDYC, CDYA, CJGD
  • 250KM – CDTA, CMHA
  • 272KM – CRTD
  • 313KM – CVUA, CGQB
  • 320KM – CVUB,
  • 326KM – CVUC

Kilka przykładowych realizacji

Audi A4 B8 3.0TDI 240KM >> 334KM 730Nm

Audi A7 3.0TDI 245KM >> 305KM 679Nm

Audi Q7 4L 3.0TDI 245KM >> 303KM 678Nm

Audi Q7 4L 3.0TDI 245KM >> 293KM 640Nm

Audi A6 C7 3.0TDI CKVC 245KM >> 316KM 721Nm

Audi A6 C7 3.0TDI 245KM >> 326KM 717Nm

 

III Generacja – ECU MD1CP004

  • 204KM – DDVC
  • 214KM – CRTE
  • 218KM – CSWB
  • 231KM – DEND
  • 234KM – DDVE
  • 272KM – CRTC
  • 286KM – DENA

Turbosprężarki:

Silnik 3.0TDI jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VTG), z nastawnikiem elektronicznym.

W zależności od generacji, Turbosprężarki również się różnią. Najczęściej jest to GT2260V, lub KKK BV50.

I Generacja – GT2260V

  • wydajność do 280KM 600Nm

II Generacja – GTB2260VK oraz GTB2056VK (wersje 204-konne)

  • wydajność do 330KM 730Nm
  • wydajność do 265KM 550-640Nm (wersje 204KM)

III Generacja

  • -przetestujemy 🙂

 

W wersjach BiTDI 313KM znajdują się dwie turbosprężarki, mała i duża, wydajność do 380KM

 


Pompy common rail:

CP3

CP1

CP4HS2


MAP sensory:

BMK, BKS – 250kPa – 038906051B / 0281002399

Reszta – 300kPa – 038906051C / 0281002401

BiTDI – 400kPa  – 0281006059


Skrzynie biegów:

6-biegowy manual – Quattro, wersje z napędem na przednią oś

6-biegowy automat – Quattro, wersje z napędem na przednią oś

7-biegowy Stronic – Quattro

Multitronic – wersje z napędem na przednią oś

8HP – Tiptronic – Quattro, tylko wersje BiTDI


Projekt Stage3 3.0TDI 245KM!

Audi A6 C7 3.0TDI 245KM >> 370KM 740Nm