BMW 3.0 Diesel czyli M57, M57N, M57N2 podnoszenie mocy

BMW 3.0 Diesel czyli M57, M57N, M57N2 podnoszenie mocy

Silniki BMW z turbodoładowanym silnikiem Diesla 3.0D są bardzo chętnie modyfikowane.

Dokładniej mi chodzi o możliwość podnoszenia mocy. Silnik sam w sobie występował w wielu wersjach mocowych: 184,  193, 197, 204, 218, 231, 235, 272, 286KM. Różni się przede wszystkim turbosprężarką, wtryskiwaczami oraz sterownikiem silnika.

Wersje M57 oraz późniejsze (M57N, M57N2), różnią się nieznacznie pojemnością silnika 2926 cm3 vs 2993 cm3.

 

Modyfikacje programu (chip tuning) w Boost Factory:

  • dla silnika M57 (184KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach
    • chip tuning na ok 220-225KM i 480Nm 
    • chip tuning na 230-240KM i 530Nm (wymagana wymiana map sensora – mamy na miejscu) przykład BMW E39
    • chip tuning na 250-255KM i 570Nm przykład 1, przykład 2, przykład 3, przykład4
      • wymagana turbosprężarka z E60, GT2260 na podciśnienie, nowe sprzęgło, większy intercooler, map sensor 3.15 barowy, mile widziany downpipe i przelot)

 

  • dla silnika M57N (204KM, 218KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
    • chip tuning na ok 270-280KM i 580Nm przykład 1 przykład 2
    • chip tuning na 280-310KM i 650Nm (wymagany demontaż DPF i większy intercooler)
    • chip tuning na 350KM i 700Nm przykład 1
      • wymagana turbosprężarka hybrydowa, nowe wzmocnione sprzęgło, centralny intercooler, map sensor 4 barowy i jeszcze kilka modyfikacji

 

  • dla silnika M57N2 (231/235KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:

 

  • dla silnika M57N2 (197KM) oferujemy podniesienie mocy w 3 wersjach:
    • chip tuning na ok 255-265KM i 550Nm przykład 1
    • chip tuning na 290-320KM i 650Nm (wymagany demontaż DPF, wtryskiwacze 219 lub 216, większy intercooler)
    • chip tuning na 350KM i 700Nm
      • wymagana turbosprężarka hybrydowa, nowe wzmocnione sprzęgło, centralny intercooler, wtryskiwacze 219 i jeszcze kilka modyfikacji

 

  • dla silnika M57N (272KM) oferujemy podniesienie mocy w 2 wersjach:
    • chip tuning na ok 345KM i 660Nm przykład 1
    • chip tuning na 360-365KM i 700Nm (wymagany demontaż DPF i większy intercooler)

 

  • dla silnika M57N2 (286KM) oferujemy podniesienie mocy w 2 wersjach:
    • chip tuning na ok 345KM i 660Nm przykład 1
    • chip tuning na 360-365KM i 700Nm (wymagany demontaż DPF i większy intercooler)

 

Turbosprężarki w 3.0d:

  • Wersja 184KM, 193KM – Garrett GT2256
    • wydajność do 230KM
  • Wersja 204KM, 218KM,  Garrett GT2260
    • wydajność do 280KM
  • Wersja 197KM, 231KM, 235KM – Garrett GT2260 (z nastawnikiem elektrycznym)
    • wydajność do 300KM
  • Wersja 272KM – BorgWarner 2-stage (mała i duża)
    • wydajność do 320KM
  • Wersja 286KM – BorgWarner 2-stage (mała i duża)
    • wydajność do 360KM

 

Możliwości modyfikacji turbosprężarek:

  • dla M57 można wrzucić wersję z 218KM Euro3, na podciśnieniu, po małych przeróbkach pasuje do E46 184KM oraz E39 184/193KM.
    • wydajność takiej sprężarki w M57 to 250KM
    • wymagana wymiana map-sensora na 3.15 barowy
    • wskazana modyfikacja układu paliwowego
  • dla M57N (204, 218KM) oraz M57N2 (197, 231, 235KM) polecamy wykonanie turbosprężarki hybrydowej
    • opcja z dobrym dołem do 330-340KM
    • opcja z słabym dołem a mocną górą do 400KM
    • wskazany montaż wydajniejszego intercoolera
    • wskazana modyfikacja układu dolotowego
    • wymagany demontaż filtra DPF
  • dla wersji 272 oraz 286KM można wykonać modyfikację dużej turbosprężarki, na hybrydową
    • wydajność do 420KM
    • wymagana wymiana intercoolera
    • wymagana wymiana pompy CR na R90
    • wymagany demontaż filtra DPF

 

Wtryskiwacze w 3.0d:

  • Wersja 184KM, 193KM – cewkowe, CP1
    • wydajność do 230KM
  • Wersja 204KM, 218KM – EURO3  cewkowe „131
    • wydajność do 265KM
  • Wersja 204KM, 218KM – EURO4  cewkowe „216
    • wydajność do 320KM
  • Wersja 197KM – cewkowe „435” (takie, jak w e46 318d)
    • wydajność do 255KM
  • Wersja 231KM, 235KM, 286KM – piezoelektryczne
    • wydajność do 400KM
  • Wersja 272KM – cewkowe „219
    • wydajność do 400KM

 

 

Możliwości wymiany wtryskiwaczy:

  • dla M57 nie polecamy zmiany układu paliwowego, pompa CR jest słaba, a sterownik dosyć stary. Można to zrobić ale gra nie warta świeczki
  • dla M57N 204, 218KM Euro3 oraz 197KM (325d)
    • wymiana wtryskiwaczy na „216” do 320KM
    • wymiana wtryskiwaczy na „219” do 400KM
  • dla wersji 231, 235KM
    • wtryski są takie same jak w 286KM, czyli najwydajniejsze z możliwych
    • jeśli ktoś Wam mówi inaczej, nie drążcie tematu, szkoda Waszego czasu. Numer Boscha się różni, a wydajność w zależności od numeru to max 2-3%.

Sterowniki silnika:

  • Wersja 184KM, 193KM
    • EDC15C4
  • Wersja 204KM, 218KM,  272KM 
    • EDC16C31
  • Wersja 231KM, 235KM, 286KM
    • EDC16CP35
  • Wersja 197KM
    • EDC16C35

 

Blok silnika:

  • Wersja 184KM, 193KM
    • żeliwny
  • Wersja 204KM, 218KM,  272KM 
    • żeliwny
  • Wersja 231KM, 235KM, 286KM
    • blok aluminiowy -> wymagana okresowa wymiana rozrządu – dolne łańcuchy mają wadę fabryczną

 

 

Przykładowe realizacje:

BMW E46 3.0D 204KM >> 356KM 710Nm

BMW E46 330D 184KM >> 254KM 577Nm

BMW X5 E70 3.0d 235KM >> 299KM 668Nm

BMW F11 535d 299KM >> 359KM 695Nm

BMW F06 640d Gran Coupe 313KM >> 373KM 720Nm